Pretul platit de populatie pentru energia electrica si gazele naturale consumate nu va putea depasi 68 de lei/MWh timp de trei ani. Guvernul a luat decizia de a plafona tarifele pentru consumatorii casnici prin Ordonanta 114/2018. Pretul la gaze si electricitate va fi plafonat si pentru firme, insa dupa o formula mai complicata.
Noul act normativ prevede ca, „pentru perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022, pentru clientii casnici, furnizarea de energie electrica se realizeaza in conditii reglementate, de catre ANRE”. De asemenea, „pe piata reglementata, autoritatea competenta are dreptul sa aprobe si sa publice tarifele aplicate de furnizorii de ultima instanta clientilor casnici pentru perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022”.
Asadar, timp de trei ani de acum incolo, preturile platite de persoanele fizice pentru energia electrica nu vor putea depasi plafonul stabilit de Guvern (exclusiv costurile suplimentare, respectiv contributia de cogenerare, certificatele verzi, acciza si TVA).
Interventia Guvernului a venit la doar un an dupa ce piata energiei electrice a fost complet liberalizata (la 1 ianuarie 2018), iar clientilor persoane fizice li s-a dat posibilitatea sa isi aleaga furnizorul de energie electrica in conditii de concurenta. Asta insemna ca pretul de furnizare a energiei electrice nu mai este stabilit de autoritati, ci prin negociere libera intre consumatori si furnizori.
Furnizorii, pentru a atrage cat mai multi clienti, erau nevoiti sa le ofere servicii cat mai bune consumatorilor si la preturi accesibile. Posibilitatea de a schimba furnizorul ramane, insa preturile practicate de companiile din domeniu nu vor putea depasi plafonul stabilit de Guvern.
Pe de alta parte, ramane de vazut ce furnizori mai rezista in piata, avand in vedere ca, pe langa plafonarea preturilor, acestia sunt obligati de noua Ordonanta sa suporte si o taxa pe cifra de afaceri de 2% (in crestere semnificativa de la 0,1% anterior).
Ce se intampla cu cei care si-au ales furnizorul de gaze?
In cazul gazelor naturale, plafonarea intervine incepand cu data de 1 aprilie 2019 si este valabila pana la data de 28 februarie 2022. In aceasta perioada, “producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizori si clienti finali eligibili. In aceasta perioada, producatorul are obligatia sa vanda cu prioritate catre furnizori, in conditii reglementate de ANRE, pentru asigurarea intregului necesar de consum al clientilor casnici, din productia curenta si/sau din depozitele de inmagazinare”, prevede Ordonanta mentionata.
Totodata, actul normativ da posibilitatea clientilor casnici care si-au ales furnizorul de gaze naturale sa revina la furnizarea reglementata.
Conform legii anterioare, 123/2012, “clientii finali de gaze naturale au dreptul sa isi aleaga furnizorul si sa negocieze direct contracte de vanzare-cumparare cu acesta. Daca si-au exercitat dreptul de eligibilitate, clientii finali nu mai au dreptul sa revina la furnizarea reglementata”.
Insa si companiile din domeniul gazelor naturale vor plati o taxa de 2% pe cifra de afaceri, masura care, alaturi de plafonarea tarifelor, va pune o presiune tot mai mare pe situatiile financiare ale companiilor din domeniu.
Pe de alta parte, plafonarea este valabila doar pentru gazele din productia interna, nu si pentru importuri. Asadar, ramane de vazut cum va functiona plafonarea in acest caz.
Care sunt conditiile extreme care justifica plafonarea preturilor?
Guvernul a decis plafonarea preturilor la energie si gaze in virtutea faptului ca legea permite astfel de masuri si sub pretextul protejarii populatiei. Insa legislatia permite astfel de masuri de salvgardare, pentru cel mult trei ani, in cazuri extreme, precum cele legate de pericole iminente, de dezechilibre in sistem, in cazul unor conducte magistrale avariate, daca sunt oprite sonde sau alte incidente de acest fel. Iar astfel de pericole nu au fost identificate la momentul adoptarii Ordonantei.
Cat despre protectia populatiei, aceste masuri ar putea functiona o vreme, insa efectele nefaste produse in alte domenii ar putea sa o afecteze mai mult decat eventuala majorare a tarifelor la energie si gaze naturale. In plus, ce se va intampla cu preturile dupa perioada de 3 ani de plafonare, mai ales daca firmele din domeniu vor acumula pierderi din cauza acestor masuri?
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News