Pentru a afla daca ideea ta de afacere va da rezultate sau va fi un esec este nevoie sa faci o “analiza break-even”. Aceasta este o formula rapida pentru a vedea daca afacerea este fezabila.
Pentru a face o analiza break-even, trebuie sa faci un tabel cu urmatoarele date:
- pretul mediu al produselor vandute
Stabilirea pretului este un element cheie deoarece, in functie de el, se determina si veniturile pe care le vei incasa. Poti stabili pretul de vanzare fie pornind de la preturile practicate de competitori (in cazul in care intri pe o piata cu multi ofertanti) sau in functie de costurile de productie (caz in care adaugi o marja de profit la costul final pe produs).
- costurile variabile pe produs - acestea sunt costurile directe pe care le platesti pentru a obtine un produs sau pentru a presta un serviciu.
De exemplu, daca deschizi o librarie, costurile cu achizitionarea cartilor sunt costuri variabile. In cazul unui restaurant, acestea sunt costurile cu achizitionarea alimentelor din care se vor prepara produsele din meniu.
- costurile fixe (cheltuielile pe care trebuie sa le platesti, indiferent de cum merge afacerea; ex. – chirie, contabilitate, utilitati, salarii, taxe si contributii sociale)
Unele cheltuieli se platesc lunar, iar altele trimestrial sau o data pe an. Pentru a calcula corect, estimeaza costurile fixe pe parcursul unui intreg an.
Punctul break-even = Costuri fixe anuale /(Pret mediu produs – Cost variabil produs)
Punctul de break-even iti arata cate unitati de produse trebuie sa vinzi intr-un an, pentru a-ti acoperi toate costurile.
Mai jos este un exemplu de calcul pentru o librarie care vinde carti:
|
Carti |
Costul variabil al produsului |
10 |
Pretul mediu de vanzare |
15 |
Costuri fixe (pe an) |
20.000 |
Break-even - numar de carti vandute (pe an) |
4.000 |
Pentru ca libraria sa fie profitabila, trebuie sa vanda cel putin 4.000 de carti pe an.
Daca aceste vanzari par realizabile, atunci afacerea este fezabila. Daca insa vanzarile nu pot fi atinse, atunci trebuie ca planul operational sa fie regandit.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News