Evenimentul nefericit s-a produs iar masina a fost transformata intr-o gramada de fiare. Multumescu-Ti Doamne ca am scapat cu viata dar ajuta-ma sa recuperez cat mai mult din paguba. Ajutorul divin este de dorit, procesul despagubirii necesitand timp si nervi de otel mai ales atunci cand ai de-a face cu societati de asigurare mai putin prietenoase.
Ramasi nevatamati in urma unui accident soldat cu dauna totala ii multumim Domnului ca ne-a mai dat zile si, inarmati cu asigurarile auto, purcedem in cautarea despagubirii. Pana la incasarea acesteia este cale lunga. Un drum initiatic, presarat cu incercari multiple, pe care clientul trebuie sa-l parcurga pentru a-si recupera paguba.
Vom lua cazul unui accident produs de un alt participant la trafic care si-a recunoscut vina. Pentru recuperarea prejudiciului pagubitul poate apela atat la RCA-ul vinovatului cat si la propria asigurare Casco, daca are o astfel de polita. Valoarea despagubirilor difera in cazul celor doua asigurari si inainte de a alege varianta «castigatoare» trebuie sa facem cateva sapaturi in clauzele contractuale si in legislatia asigurarii de raspundere civila auto.
Cum este evaluata masina?
Sa luam exemplul unui autoturism nou, inmatriculat in luna ianuarie 2007, achizitionat contra sumei de 10.000 euro. La inceputul lui 2010 clientul si-a reinnoit politele RCA si Casco pentru inca un an.
Daca opteaza pentru primirea despagubirii de la asiguratorul RCA al vinovatului, clientul trebuie sa stie ca valoarea acesteia depinde de starea de intretinere a autoturismului. Discutam in principal despre numarul mediu de kilometri parcursi anual.
Sa presupunem ca accidentul are loc spre finele anului 2010. Conform legislatiei in domeniu, se stabileste starea de intretinere a masinii la momentul producerii evenimentului nefericit. Un parcurs mediu anual de 15.000 km/an, in cei aproape 4 ani de utilizare a autoturismului, creioneaza un coeficient de uzura de 45%.
Clientul va primi de la asiguratorul RCA al vinovatului aproximativ 5.500 euro. Daca media kilometrilor realizati anual ar fi mai mica, s-ar putea obtine chiar si 6.800 euro. In schimb, drumurile lungi si dese nu reprezinta in acest caz cheia marilor succese, intrucat despagubirea poate cobori pana la 4.700 euro.
In cazul Casco, suma asigurata este in majoritatea cazurilor mai mare, grilele de uzura utilizate de societati pentru asigurarea auto facultativa fiind putin mai «blande». De obicei, firmele de leasing sau bancile negociaza un tratament mai lax al uzurii, astfel incat suma asigurata sa fie putin mai mare decat cea datorata de client. Spre exemplu, acelasi autoturism cu o stare de intretinere medie, in cel de-al patrulea an, este asigurat de companii la o suma de aproximativ 6.000 euro, uneori chiar si mai mare.
Epava bat-o vina sau norocul
Decizia de a recupera prejudiciul pe Casco trebuie luata in functie de cateva elemente. In primul rand, studiati care este diferenta dintre suma asigurata trecuta in contractul Casco si cea pe care ar urma sa o primiti pe RCA.
In cazul in care polita Casco a fost incheiata cu fransiza la dauna totala, intrebati asiguratorul daca aceasta se aplica, urmand sa suportati dumneavoastra acea parte din paguba, sau ramane tot in sarcina companiei intrucat soferul vinovat este identificabil.
Nu in ultimul rand, cititi cu atentie partea din contractul Casco referitoare la valorificarea epavei. Sa presupunem ca suma asigurata pentru autoturismul nostru este cea de 6.000 euro. Asiguratorii despagubesc de obicei un procent din suma asigurata, restul urmand sa fie incasat de pagubit la valorificarea epavei.
Cuantumul procentului depinde de modul in care este evaluata epava. Unii considera ca aceasta trebuie sa reprezinte 25% din valoarea prejudiciului si atunci despagubesc in bani 4.500 euro din totalul de 6.000 si ajuta clientul sa obtina pentru epava restul de 1.500 euro, scotand la licitatie «autoturismul» pe site-uri specializate de valorificare a epavelor.
Altii evalueaza epava (partile componente ramase si stadiul de uzura al acestora) si il despagubesc pe client cu suma asigurata mai putin rezultatul calculului si lasa epava in sarcina pagubitului.
Veti crede ca asiguratii au de pierdut intrucat nu primesc toata suma asigurata si raman pe cap cu o epava. Insa sunt cazuri in care unii pagubiti au refuzat oferte de cumparare a epavei care impreuna cu despagubirea in bani de la asigurator acopereau toata suma asigurata preferand sa astepte oferte mai bune, deci sa castige peste cei 6.000 euro din exemplul nostru. Iar pentru unii asteptarea s-a dovedit norocoasa.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News