ASF a stabilit tarifele maxime pentru RCA care vor fi aplicate timp de 6 luni de asiguratori, dupa ce vor fi aprobate de Guvern si de Consiliul Concurentei. Pentru un autovehicul cu o capacitate cilindrica intre 1.201-1.400 cmc, detinut de o persoana fizica din categoria de varsta 31-40 de ani, tariful de prima maxim este de 610 lei, pe un an.
Totodata, pentru un autovehicul de transport marfa cu masa peste 16 tone detinut de o persoana juridica, prima maxima RCA rezultata este de 7.534 de lei, de asemenea pentru o perioada de un an, dupa aplicarea metodologiei de tarifare stabilita de Autoritate.
Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat luni, intr-o sedinta speciala, Raportul cu privire la determinarea tarifelor de prima maxime pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru pagube produse tertilor prin accidente de vehicule, potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 54/2016. Acestea urmeaza sa fie valabile timp de sase luni.
Tarifele maxime de prima RCA au fost determinate pe baza metodologiei adoptate de Consiliul ASF pe data de 5 octombrie, in urma unui proces de consultare publica, iar calculele respecta atat prevederile OUG 54/2016, cat si practicile actuariale general acceptate in industria asigurarilor, mentioneaza ASF intr-un comunicat de presa.
Cum au fost calculate preturile?
Potrivit institutiei, formula de calcul cuprinde frecventa daunelor, dauna medie, daunele intamplate, dar neraportate (IBNR), inflatia daunelor si incarcarea de siguranta, care determina prima de risc, la care se adauga cheltuielile de achizitie si administrare, fixe si variabile, precum si incarcarea de Bonus/Malus (15%) si cota de profit (1%).
In acelasi timp, cheltuielile de achizitie si administrare ale societatilor de asigurare cuprind o cota de 25%, in care intra contributiile asiguratorilor la fondurile de garantare si compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele strazii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu retelele de distributie si/sau intermediarii din piata (brokeri) - 10%, costul de capital de circa 2%, si cheltuieli proprii variabile (5%).
La aceasta se adauga o cota fixa de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., in suma de 70 lei per unitate de expunere, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice.
Noile preturi trebuie aprobate de Guvern
„Metodologia de calcul al tarifelor maxime si indicatorii folositi au facut obiectul consultarilor cu principalii parteneri de dialog implicati in problematica RCA - asociatiile patronale ale transportatorilor, precum si societatile de asigurari care opereaza pe piata RCA”, se mai arata in comunicatul ASF.
In perioada urmatoare, tarifele astfel stabilite de ASF, vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice, care le va supune aprobarii Guvernului si abia dupa publicarea in Monitorul Oficial a Hotararii de Guvern privind aprobarea acestora vor intra in vigoare.
Si Consiliul Concurentei va analiza tarifele RCA, insa reprezentantii institutiei au anuntat, recent, ca aceasta analiza nu va viza corectitudinea calculelor si a modelelor actuariale folosite. Autoritatea de Concurenta vrea doar sa se asigure ca mecanismul de calcul este rezonabil si nu creeaza discriminari pe piata.
Transportatorii nu sunt de acord cu propunerea ASF
O parte din reprezentantii transportatorilor continua sa conteste tarifele propuse de ASF. Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania a anuntat ca respinge categoric propunerea ASF referitoare la cotatia de prima de 7.540 de lei pentru o polita RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone.
Conferderatia reaminteste faptul ca prima de risc pentru aceasta categorie este de 2.011 lei, iar diferenta de 5.949 lei reprezinta costuri administrative si profitul societatilor de asigurari pentru RCA.
Organizatia sustine ca pretul RCA pentru camioane este prea mare, spre deosebire de autobuze, autocare, microbuze, taxi, unde valoarea se apropie de realitatea anului 2015.
"Daca pentru acelasi produs, pana acum, plateam sume de pana la 22.000 lei/an nu inseamna ca acest tarif foarte mic, in comparatie cu ce plateam, releva realitatea. Se pare ca in continuare asiguratorii sunt protejati de ASF", au mai spus transportatorii.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News