Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) isi propune sa actioneze preventiv in protectia consumatorilor de asigurari, astfel incat acestia sa fie cat mai putin expusi riscului unei “conduite necorespunzatoare a asiguratorilor”. Produsele de asigurari vor fi verificate de la creare pana la efectul asupra clientilor, promite Autoritatea.
“Buna conduita trebuie sa fie miezul activitatilor entitatilor din asigurari, deoarece aceasta trebuie sa dezvolte practici comerciale in concordanta cu principiul general de a pune clientii in centrul modului in care se desfasoara activitatea, sustine Calin Rangu, directorul Directiei Supraveghere, Control Intermediari si Reguli de Conduita din cadul ASF.
Consiliul ASF a modifica, recent, Regulamentul de Organizare si Functionare ASF pentru a institui atributii de supraveghere si control pentru regulile de conduita ale asiguratorilor in vederea unei protectii proactive a consumatorilor.
Puteri mai mari pentru ASF asupra produselor de asigurari
Directia de specialitate din ASF va dezvolta, in acest sens, instrumentele necesare pentru controlul cauzelor care pot afecta consumatorii si nu doar pentru a contoriza si analiza reactiv problemele prin petitii.
"Vom dezvolta noi mecanisme proactive care sa previna, sa identifice cauzele reale. (...) Pentru prima data vom analiza intregul procesul de viata al unui produs, de la creare, testare, lansare pe piata, informarea si transparenta, contractare, monitorizarea lui continua, distributia sa, remunerarea distribuitorilor si evitarea conflictelor de interese”, a subliniat Rangu.
De asemenea, ASF va putea determina inclusiv modificarea produsului daca se constata ca ar fi in detrimentul consumatorului. Totodata, se va urmari despagubirea corecta a beneficiarilor legitimi ai asigurarii in caz de dauna.
"Regulile de conduita in desfasurarea activitatii si gestionarea riscului de conduita in sectorul asigurarilor au o importanta din ce in ce mai mare la nivel european. Din acest motiv au aparut directivele si regulamentele delegate referitoare la distributie, informare si transparenta, evitarea conflictelor de interese etc. (...) Gestionarea eficienta a riscului de conduita nu este doar un imperativ de reglementare, ci si o buna practica de afaceri. O companie buna este aceea care isi respecta clientii si ii pune pe primul loc. Din perspectiva industriei, abordarea si solutionarea rapida a riscului de comportament emergent si cristalizat poate ajuta la evitarea costurilor potentiale generate de conduita necorespunzatoare, cum ar fi sanctiuni, amenzi, despagubiri, sau daune reputationale", mai spun reprezentantii ASF.
Potrivit acestora, efectele negative ale unei conduite necorespunzatoare pot rezulta din caracteristicile produselor de asigurare, din modul in care produsele sunt aduse pe piata si din interactiunile cu clientii ulteriori incheierii contractului.
Care sunt riscurile vizate?
O parte din riscurile de conduita pot fi: cele care decurg din modul in care entitatile isi structureaza, conduc si gestioneaza afacerea, cele care decurg din modul in care produsele sunt create de asiguratori (producatorii de produse) inainte de a fi comercializate si cum sunt destinate clientilor; riscuri de distributie - care decurg din modul in care produsele sunt aduse pe piata si din interactiunea dintre clienti si asiguratori, dar si cele care pot aparea dupa vanzarea produsului de asigurare.
Reprezentantii ASF sustin ca procesul de dezvoltare a unei conduite corespunzatoare la nivelul pietei va fi unul de durata, de maturizare continua, deoarece "lucram in primul rand cu oameni, dincolo de entitatile unde lucreaza, dar va trebui sa si luam masuri rapide acolo unde se impune, drepturile consumatorilor fiind pe primul plan".
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News