Legea privind redresarea si rezolutia asiguratorilor a fost publicata in Monitorul Oficial. Potrivit actului normativ, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) va putea sa intervina direct in cazul companiilor de asigurari cu probleme financiare, fie prin preluare, fie prin instrainarea de active sau chiar prin vanzarea completa a acestora.
Astfel, ASF, in calitatea sa de autoritate de rezolutie, va fi imputernicita sa aplice instrumentele de rezolutie companiilor aflate in dificultate. Aceste instrumente constau in vanzarea activitatii si a portofoliului societatii respective, institutia-punte sau separarea activelor. Autoritatea de Supraveghere poate aplica instrumentele de rezolutie individual sau in orice combinatie.
In cazul in care se decide vanzarea activitatii si a portofoliului companiei, aceasta se poate realiza in mai multe transe, in functie de solutia adoptata de ASF.
Dupa decizia de vanzare a activitatii si a portofoliului companiei in faliment, ASF returna, cu aprobarea cumparatorului, active, drepturi sau obligatii, actiuni sau alte instrumente de proprietate la proprietarii lor initiali, iar acestia au obligatia de a le reprimi.
ASF poate alege si sa tranfere detinerile societatii in rezolutie catre o institutiei-punte, fara a obtine acordul actionarilor sau al oricarei parti terte, cu exceptia institutiei-punte, si fara a se conforma vreunei cerinte procedurale prevazute de Legea nr. 32/2000, mai reiese din actul normativ.
Institutia - punte preia activele societatilor in faliment in vederea vanzarii ulterioare
Institutia-punte este controlata de ASF si este creata in scopul de a prelua detinerile unuia sau mai multor asiguratori in rezolutie, pentru pastrarea si vanzarea ulterioara a acestora.
In cazul deciziei de separare a activelor, se infiinteaza un vehicul de administrare a activelor, controlat de ASF, care va prelua, partial sau integral, activele, drepturile si obligatiile unuia sau mai multor asiguratori supusi rezolutiei sau ale unei institutii-punte.
”Vehiculul de administrare a activelor gestioneaza activele care ii sunt transferate cu scopul de protejare a acestora in vederea vanzarii sau lichidarii lor ordonate”, se mentioneaza in lege.
De asemenea, ASF poate desemna un administrator de rezolutie care sa inlocuiasca organul de conducere al institutiei supuse rezolutiei. Fondul de garantare a asiguratilor poate fi numit administrator de rezolutie. Mandatul unui administrator de rezolutie nu poate depasi un an, dar acesta poate fi reinnoit, in cazuri exceptionale, daca ASF considera ca sunt in continuare indeplinite conditiile de numire a unui administrator de rezolutie. In plus, ASF poate schimba administratorul in orice moment.
Fondul de rezolutie va fi administrat de Fondul de Garantare a Asiguratilor
Potrivit legii, Fondul de rezolutie pentru asiguratori se constituie din contributii de la toti asiguratorii autorizati, dobanzi si penalitati de intarziere din plata cu intarziere a contributiilor de catre asiguratori, imprumuturi sau imprumuturi obligatare prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului de garantare, si alte forme de sprijin financiar de la institutii, institutii financiare sau alte parti terte, in cazurile in care sumele percepute cu titlu de contributii sunt insuficiente pentru a acoperi pierderile, costurile sau alte cheltuieli ocazionate de aplicarea instrumentelor de rezolutie.
"Cota procentuala a contributiilor nu va putea depasi 1% din primele brute incasate de asiguratori din activitatea de asigurari directe. Cota procentuala se stabileste distinct pentru cele doua categorii de asigurari, prin reglementari ale Autoritatii de Supraveghere Financiara, la propunerea Fondului de garantare a asiguratilor, in calitate de administrator al Fondului de rezolutie", se mentioneaza in lege.
In actul normativ se precizeaza si obiectivele rezolutiei. Acestea sunt: protejarea creditorilor de asigurari; minimizarea impactului asupra fondurilor de protectie, protejarea fondurilor publice prin reducerea la minimum a dependentei de sprijin financiar public; evitarea efectelor negative semnificative asupra stabilitatii financiare a pietei de asigurari, in special prin prevenirea contagiunii, inclusiv asupra infrastructurilor pietei, si prin mentinerea disciplinei pe piata; asigurarea continuitatii functiilor critice.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News