Directiva europeana care vizeaza imbunatatirea protectiei consumatorilor de produse de asigurare se amana cu jumatate de an. Actul normativ ar fi trebuit sa intre in vigoare in data de 23 februarie 2018, insa Consiliul European a decis sa mai acorde o perioada de pregatire companiilor din domeniu.
Propunerea de amanare a venit de la Comisia Europeana, iar noile termene sunt 1 iulie 2018, pentru transpunere in legislatia statelor membre, si 1 octombrie 2018 pentru aplicare.
Asiguratorii sustin amanarea
"Intarzierea va permite industriei de asigurari sa se pregateasca mai bine pentru Directiva si pentru schimbarile necesare in vederea conformarii la normele de aplicare. Statele membre vor avea mai mult timp pentru a transpune prevederile directivei", precizeaza Consiliul European.
Reprezentantii industriei de asigurari din Romania sustin ca amanarea era de asteptat, iar noul termen de transpunere in legislatia nationala este unul realist.
Romania se numara printre tarile care nu au transpus, inca, prevederile Directivei 2016/97 privind Distributia in Asigurari (IDD) astfel ca industria si, in special, intermediarii in asigurari nu ar fi putut pune in aplicare modificarile structurale semnificative pe care le impune IDD pana la data initiala de aplicare, spun reprezentantii pietei.
In acest context, insa, consumatorii mai au de asteptat noile reglementari, care ar trebui sa ii protejeze suplimentar in relatia cu companiile de profil.
Cum arata proiectul de transpunere in Romania?
In Romania, proiectul de act normativ elaborat in vederea transpunerii directivei, prevede ca societatile de asigurari si intermediarii care vand produse de asigurare vor fi nevoiti sa isi instruiasca permanent angajatii, astfel incat acestia sa ofere clientilor toate informatiile necesare pentru a nu fi indusi in eroare. In plus, acestia trebuie sa actioneze astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor.
"Distribuitorii de asigurari actioneaza intotdeauna onest, corect si profesionist, astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor", se mentioneaza in documentul citat.
Astfel, conform proiectului mentionat, atat intermediarii de asigurari, cat si angajatii asiguratorilor care se ocupa de vazari trebuie sa-si actualizeze in permanenta cunostintele si competentele profesionale.
Totodata, distribuitorii trebuie sa informeze clientii asupra posibilitatii de a cumpara separat diferitele componente ale unui pachet oferit (vanzarea combinata–cross-selling). Informatiile prezentate clientilor trebuie sa fie clare si sa nu ii induca in eroare.
Astfel, noua Lege ar trebui sa asigure un nivel de protectie mai ridicat pentru consumatori, indiferent de canalul de vanzare prin care cumpara produsele de asigurare.
De asemenea, standardele pentru vanzarea de produse de asigurare de viata cu componenta investitionala (tip unit-linked) sunt aliniate cu standardele in materie de produse de investitii reglementate de Directiva 2014/65/UE privind pietele instrumentelor financiare (MiFiDII) si trebuie supuse normelor privind standardele de vanzare si conflictele de interese.
In acelasi timp, intermediarii in asigurari si asiguratorii trebuie sa adopte toate masurile adecvate pentru a detecta conflictele de interese care ar putea aparea in procesul de distributie a produselor de asigurare si sa informeze clientii in acest sens.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News