Sunt vizate de textul noii directive in principal despagubirile in urma insolventelor unor societati de asigurare, sumele minime asigurate, controalele privind incheierea RCA si utilizarea certificatelor cu istoricul daunelor in statele membre.
Vorbim despre o directiva care modifica Directiva 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi.
In 2017, Comisia Europeana a demarat o evaluare privind functionarea Directivei din 2009, inclusiv in ceea ce priveste eficienta si eficacitatea acesteia, precum si coerenta sa cu alte domenii de politica a Uniunii.
Concluzia evaluarii a fost ca Directiva functioneaza bine in general, dar au fost identificate patru domenii principale in care ar fi oportune modificari specifice: despagubirea persoanelor prejudiciate in urma accidentelor in cazul insolventei societatii de asigurare vizate, sumele minime asigurate obligatorii, controalele privind asigurarea vehiculelor desfasurate de statele membre, precum si utilizarea certificatelor privind istoricul daunelor ale asiguratilor.
In acest sens, s-a constatat ca Directiva 2009 prevedea diferite date de referinta pentru recalcularea periodica a sumelor minime asigurate in diferite state membre, ceea ce conduce la sume minime asigurate diferite in functie de statul membru. Pentru a asigura un nivel egal al protectiei minime a persoanelor prejudiciate in intreaga Uniune, se recomanda ca respectivele sume minime sa fie armonizate si ar trebui sa fie introdusa o clauza standard de revizuire, care utilizeaza ca referinta indicele armonizat al preturilor de consum, astfel cum este publicat de Eurostat, precum si norme procedurale care sa reglementeze o astfel de revizuire si sa stabileasca un calendar uniform.
Accelerarea despagubirilor in cazul insolventei asiguratorului
In ceea ce priveste persoanele prejudiciate in cazul insolventei unei societati de asigurare, se fac pasi in directia uniformizarii procedurilor pentru a accelera procesul respectiv.
Astfel, organismele carora li s-a incredintat sarcina despagubirii ar trebui sa se straduiasca sa incheie un acord privind functiile si obligatiile lor precum si privind procedurile de rambursare la nivelul Uniunii.
Daca nu se ajunge la un astfel de acord in termen de 24 de luni de la data intrarii in vigoare a directivei, competenta de a adopta acte ar trebui sa fie delegata Comisiei in ceea ce priveste determinarea sarcinilor si obligatiilor procedurale in legatura cu rambursarea.
In cazul insolventei unei societati de asigurare, persoanele prejudiciate ar trebui sa aiba dreptul de a solicita despagubiri de la un organism din statul lor membru de resedinta, inclusiv atunci cand sunt prejudiciate in urma accidentelor care au avut loc intr-un alt stat membru decat statul lor de resedinta, se arata in Directiva.
Reglementarea controalelor RCA pentru autovehiculele in tranzit
In prezent, statele membre trebuie sa nu efectueze controale privind asigurarea vehiculelor care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul unui alt stat membru, precum si a vehiculelor care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul unei tari terte si care intra pe teritoriul lor de pe teritoriul unui alt stat membru.
Noile evolutii tehnologice, precum tehnologia de recunoastere automata a placutelor de inmatriculare, permit controale privind asigurarea vehiculelor fara oprirea acestora si, prin urmare, fara a afecta libera circulatie a persoanelor.
Noua Directiva recomanda sa se permita respectivele controalele privind
asigurarea RCA a vehiculelor, dar numai daca acestea nu sunt discriminatorii, sunt necesare si proportionale, fac parte dintr-un sistem general de control pe teritoriul national care este efectuat si pentru vehiculele care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul statului membru ce desfasoara controalele si nu necesita oprirea vehiculului.
Istoricul daunelor va fi disponibil in toate statele UE
Pentru a simplifica verificarea si autentificarea certificatelor privind istoricul daunelor, este important ca formatul si continutul lor sa fie identice in toate statele membre, se arata in noua Directiva.
Societatile de asigurare ar trebui sa trateze un certificat dintr-un alt stat membru privind istoricul daunelor in acelasi mod in care trateaza un certificat intern privind istoricul daunelor si ar trebui sa aplice unui client din alt stat membru orice reducere de care ar beneficia un client intern aflat intr-o situatie identica, inclusiv reducerile prevazute de dreptul intern al unui stat membru, cum ar fi reducerile „bonus-malus”.
De asemenea, societatile de asigurare ar trebui sa publice o prezentare generala a politicilor lor in ceea ce priveste utilizarea de catre acestea a istoricului daunelor la calculul primelor (acestea nu sunt insa obligate sa publice informatii sensibile din punct de vedere comercial, cum ar fi detalii despre politicile de tarifare).
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News