Aprobarea, de catre Guvern, a tarifelor maximale pentru RCA a starnit reactii diverse in piata. Transportatorii apreciaza aparitia actului normativ, in timp ce asiguratorii sustin ca au sesizat, deja, Comisia Europeana cu privire la plafonarea tarifelor care, sustin acestia din urma, incalca reglementarile europene.
In plus, patronatele din transporturi solicita transmiterea Hotarari de Guvern cat mai urgent spre publicare la Monitorul Oficial.
Transportatorii vor o noua Lege a RCA
Pe de alta parte, companiile din transporturi considera ca este necesara o noua Lege a asigurarilor RCA care sa fie elaborata si finalizata in 3-6 luni, dupa expirarea perioadei de sase luni de plafonare a tarifelor.
Potrivit acestora, Legea trebuie sa tina cont de toate problemele identificate pe perioada de aplicare a OUG 54/2016, care prevede plafonarea tarifelor, astfel incat sa indrepte toate neajunsurile legislatiei actuale.
"Noua Lege RCA va trebui sa asigure transparenta totala in privinta modului de calcul al tarifelor de prima RCA pe toate categoriile de autovehicule detinute de persoanele fizice si juridice in raport cu daunalitatea inregistrata si evolutia pozitiva sau negativa a acesteia, sa asigure compensarea directa si sa prevada masuri eficiente de crestere a gradului de cuprindere in asigurare", se arata intr-un comunicat al tranaportatorilor.
UNSAR a sesizat Comisia Europeana cu privire la tarifele RCA
Pe de alta parte, companiile de asigurari considera ca plafonarea tarifelor RCA incalca principiul pietei libere, concurentiale, prevazut de Constitutia Romaniei, dar si o serie de reglementari europene.
In aceste conditii, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), anunta ca a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la aceste aspecte.
"Ca urmare a aprobarii de catre Guvern a tarifelor plafonate pentru polita de asigurare obligatorie auto, UNSAR isi reafirma intentia de a actiona pe toate caile posibile pentru ca reglementarile specifice acestui domeniu sa respecte cadrul legislativ existent, atat la nivel national, cat si european”, sustine UNSAR intr-un comunicat de presa.
Potrivit asiguratorilor, normele europene interzic atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie.
"In urma masurilor aprobate de Guvern, pierderile societatilor de asigurare vor creste si nu se vor limita doar la cele sase luni prevazute pentru plafonare de Ordonanta de Urgenta 54/2016, ci isi vor face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, greu de estimat, dat fiind specificul asigurarii RCA", se subliniaza in documentul citat.
Plafonarea dezavantajeaza soferii corecti, sustin asiguratorii
Mai mult, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor dezechilibre in piata, mai spun reprezentantii UNSAR.
Totodata, companiile de asigurari sunt de parere ca plafonarea tarifelor va duce la reducerea diferentelor intre preturile politelor RCA pentru categoriile de clienti cu o conduita rutiera buna si preturile pentru categoriile cu grad de risc ridicat, iar cei dezavantajati vor fi clientii cu o conduita rutiera buna.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News