Dupa ce a evidentiat, recent, drepturile pe care asiguratii si pagubitii RCA le au, dar de care acestia sunt putin constienti, Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) prezinta cauzele care considera ca duc la lipsa de informare. Poate cea mai importanta este legata de faptul ca asiguratorii nu sunt sanctionati pentru abateri.
”Asociatia a efectuat o analiza a cauzelor pentru care pagubitii RCA nu beneficiaza de majoritatea drepturile prevazute in OUG si normele privind RCA-ul. Majoritatea pagubitilor RCA nu au fost informati despre drepturile pe care le au de catre jucatorii din piata de asigurari: UNSAR, UNSICAR si ASF. Cele trei organizatii au aplicat “principiile omertei” in relatia cu consumatorii, desi intra in atributiile lor sa informeze consumatorii de asigurari”, se mentioneaza intr-un comunicat al Asociatiei.
Brokerii nu au nicio scuza
Reprezentantii serviceurilor auto sustin ca drepturile pagubitilor RCA intra in conflict cu interesele financiare ale firmelor de asigurari, iar acestea nu isi doresc pagubiti informati care sa isi ceara drepturile. De exemplu, constatarea daunei in termen de 5 zile, in locul indicat de catre pagubitul RCA, inchirierea unui autovehicul pentru perioada reparatiei, alegerea unitatii reparatoare de catre pagubitul RCA si nu de catre asigurator etc.
O alta cauza a neinformarii asiguratilor, in opinia ASSAI, consta in faptul ca UNSAR si UNSICAR nu informeaza si consiliaza clientii atunci cand vand un produs de asigurare obligatoriu si nici nu le acorda intregul sprijinul necesar atunci cand acestia au o dauna.
“Daca in cazul UNSAR nu exista niciun interes ca pagubitul RCA sa isi cunoasca drepturile, in cazul UNSICAR nu cred ca exista scuze, singura explicatie ar fi faptul ca iubesc mai mult comisionul primit de la asiguratori decat clientul lor. Aceasta este probabil si cauza pentru care marii brokeri au parasit aceasta organizatie si pun bazele Patronatului Roman al Brokerilor de Asigurare si Reasigurare (PRBAR)”, spune presedintele ASSAI, Cristian Muntean.
Care este rolul ASF in informarea clientilor?
”Toate informarile cu privire la drepturile pagubitilor RCA prezentate de catre ASSAI ar fi trebuit realizate inca din luna decembrie 2016 de catre ASF, in mod continuu si aplicat, printr-o campanie de informare care sa contina intr-un limbaj simplu, usor de inteles pentru consumator, drepturile si obligatiile pe care acestia le au in relatia cu asiguratorul RCA, insotita de exemple de tipuri de abuzuri si solutiile pe care ASF le ofera pagubitilor abuzati. Acest lucru nu se intampla din urmatoarele doua cauze principale: modul de finantare a ASF direct din contributiile asiguratorilor; numirea in functii de conducere din ASF a unor persoane nepregatite sau/si cu relatii nepotrivite cu piata supravegheata”, se mai arata in comunicat.
De asemenea, reprezentantii ASSAI mentioneaza faptul ca ASF nu a prevazut sanctiuni aplicabile asiguratorilor pentru abaterile curente. Printre acestea se numara neefectuarea constatarii daunei in termenul legal de 5 zile lucratoare, refuzul asiguratorului de a efectua constatarea daunei in locul indicat de catre pagubitul RCA, subevaluarea pretului autovehiculului declarat dauna totala atunci cand trebuie achitata despagubirea catre pagubit (pagubitul RCA primeste cu 35 – 50% mai putini bani).
Alte nereguli pentru care copmpaniile nu sunt sanctionate se refera la faptul ca raspunsul la reconstatarile de dauna sunt transmise, de regula, de catre asiguratorul RCA, in afara termenului legal de 3 zile, impunerea unor solutii tehnice neconforme (ieftine), la introducerea abuziva in cercetari ce pot dura 90 de zile a dosarelor de dauna, la faptul ca plata despagubirii se realizeaza in afara termenului legal sau la diminuarea cuantumului despagubirii in mod abuziv.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News