Cazul insolventei agentiei de turism Genius Travel aduce, din nou, in atentia opiniei publice si a autoritatilor problema asigurarilor in domeniu. Pe de o parte, numarul turistilor care nu isi fac o asigurare storno este inca mare, iar pe de alta parte jumatate din agentiile de turism nu sunt asigurate impotriva riscului de insolventa.
Potrivit unui studiu realizat de un portal de servicii turistice, peste o treime (35%) dintre romanii care cumpara vacante in strainatate nu isi fac asigurare storno.
Realizatorii studiului sustin ca cei care nu isi fac o astfel de asigurare risca sa nu isi recupereze banii daca nu mai pot merge in concediu din cauza unor probleme personale.
Cum functioneaza asigurarea storno?
"Pachetul storno, desi ii protejeaza pe turisti de o multitudine de evenimente, atat in cazul anularii, cat si in cazul intreruperii calatoriei, nu este intens solicitat in tara noastra. Peste o treime dintre cei care isi programeaza concediile peste hotare risca sa piarda banii de concediu, pentru ca nu au asigurari storno, desi tarifele politelor sunt infime in raport cu sumele asigurate. Aceste polite le asigura returnarea banilor, in limita a 42.000 lei, daca nu mai pot merge in concedii din cauza unor probleme personale", a sustine un reprezentant al Paravion, realizatorul studiului.
Din acelasi studiu reiese ca 20% dintre romani nu isi fac asigurare de sanatate inainte de a pleca in vacanta si risca sa plateasca taxe de spitalizare costisitoare in strainatate.
Conform documentului, pretul asigurarii storno porneste de la 42 de lei pe pachet, in timp ce pentru o asigurare de sanatate, costul porneste de la 32 de lei. Tarifele sunt valabile pentru calatorii cuprinse intre 1 si 4 zile, dar pot fi calculate si in functie de valoarea pachetului turistic achizitionat.
Pe de alta parte, in functie de complexitatea interventiei pentru care turistul este internat, precum si de tara in care acesta calatoreste, costurile unei zile de spitalizare in strainatate pot oscila de la cateva sute de euro la peste 1.000 de euro.
Agentiile de turism sunt obligate prin lege sa se asigure pentru riscul de insolventa
In ceea ce priveste responsabilitatea agentiilor de turism fata de clientii pe care ii pot lasa fara vacantele platite si fara bani, nici aici nu stam prea bine.
Potrivit Autoritatii Nationale pentru Turism, jumatate dintre agentiile de turism din Romania nu au o asigurare impotriva isolventei.
Orice agentie de turism este obligata sa incheie o astfel de polita, impotriva insolventei sau a falimentului, si sa faca dovada existentei acesteia. O astfel de asigurare are drept scop despagubirea turistilor care au cumparat o vacanta de la o agentie de turism care intra in imposibilitate de plata si nu mai poate asigura serviciile pentru care clientii au platit.
ASF a atentionat turistii sa verifice asigurarile agentiei
De altfel, si Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a avertizat, inca de la inceputul acestei veri turistii care isi cumpara vacanta printr-o agentie de turism sa verifice daca aceasta din urma detine o asigurare in caz de insolovabilitate sau de faliment.
"Atentionam consumatorii ca este important ca, la achizitionarea pachetelor de servicii turistice, sa verifice daca agentia de turism are incheiata o polita de asigurare in conformitate cu legislatia aplicabila si care este societatea de asigurare. Pentru ca vine vacanta, este important sa stiti ca in Romania exista obligatia stabilita de lege ca agentiile de turism sa detina o polita pentru asigurarea rambursarii cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de turisti, in cazul insolvabilitatii sau a falimentului agentiei de turism", se arata in atentionarea transmisa de Autoritate.
Potrivit ASF, asigurarea este cumparata de agentiile de turism, dar beneficiarii acesteia sunt cei care au cumparat pachetele de servicii de turism.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News