Regulile pe piata RCA s-au schimbat semnificativ in ultimii ani, culminand cu plafonarea tarifelor pentru sase luni. Insa legislatia in domeniu a adus si alte modificari, multe dintre ele in favoarea asiguratilor. Dar reprezentantii Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) spun ca multe dintre acestea raman necunoscute soferilor.
In aceste conditii, asociatia informeaza asiguratii cu privire la anumite drepturi pe care le au in raport cu asiguratorii, dar care sunt putin revendicate in acest moment.
In primul rand, asiguratorul RCA este obligat sa se deplaseze in locatia precizata de catre pagubitul RCA pentru efectuarea constatarii daunei, indiferent de dimensiunea avariei autovehiculului (inclusiv pentru avarii minore, nu doar pentru autovehiculele avariate major, care sunt nedeplasabile).
Ce se intampla daca asiguratorul intarzie constatarea?
Totodata, asiguratorul este obligat sa efectueze constatarea daunei in locul indicat de catre pagubit, in termen de 5 zile lucratoare de la notificarea daunei.
Mai mult, ASSAI subliniaza ca, in situatia producerii unui eveniment asigurat prin contractul RCA, obligatia asiguratorului de a constata daunele produse nu este conditionata de existenta unei relatii contractuale intre asigurator si unitatea service in care persoana pagubita alege sa repare vehiculul. Asociatia sustine ca a primit, recent, o precizare in acest sens de la Autoritatea de Supraveghere Financiara.
In cazul in care asiguratorul RCA nu efectueaza constatarea daunelor in termenul legal de 5 zile lucratoare de la notificare, pagubitul poate sa isi repare autovehiculul inainte de efectuarea constatarii daunei. Insa trebuie sa apeleze la un expert auto inainte de reparatie, pentru a consemna avariile si a stabili elementele necesare pentru dosarul de dauna.
In astfel de situatii, asiguratorul este obligat sa acorde despagubirea, „daca imprejurarile, cauzele producerii evenimentului asigurat si cuantumul pagubei rezulta din actele aflate la dosar”, reiese din Norma 39/2016 privind RCA.
De asemenea, ASSAI reaminteste soferilor ca isi pot repara masina avariata in orice unitate reparatoare, indiferent de “recomandarile insistente” venite din partea inspectorului de daune.
Totodata, asiguratorul este obligat sa achite costul reparatiilor in contul unitatii reparatoare indiferent daca aceasta are sau nu contract de decontare directa cu compania de asigurari.
Asigurarea acopera si inchirierea unei masini la schimb
Pagubitii RCA care isi repara masinile (in baza unei polite RCA emise dupa data de 19 Septembrie 2016) au dreptul sa isi inchirieze un autovehicul din aceeasi clasa sau clasa inferioara celui avariat, iar asiguratorul RCA este obligat sa achite costul inchirierii acelui autovehicul pentru perioada reparatiilor sau pe toata perioada in care asiguratorul RCA intentioneaza sa efectueze cercetari privind suspiciunea de frauda, cercetari ce pot dura 90 de zile.
In final, ASSAI recomanda soferilor sa isi aleaga singuri service-ul la care sa isi repare masina. Reprezentantii asociatiei sustin ca service-urile partenere ale asiguratorilor sunt constranse prin contract sa accepte piesele pe principiul “cel mai redus pret” sau sa ofere discounturi uriase asiguratorilor, ceea ce afecteaza calitatea reparatiilor.
ASSAI mentioneaza ca toare aceste drepturi ale asiguratilor sunt cuprinse in Norma RCA 39/2016, cat si in OUG 54/2016.
UPDATE UNSAR: Recomandarile ASSAI pot avea efecte negative asupra pagubitului
Referitor la afirmatiile ASSAI, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) sustine ca procedura nu este noua, fiind cuprinsa in Norma 39/2016 (norma RCA), la articolul 16. “(4) Asiguratorul RCA efectueaza constatarea prejudiciilor in termen de 5 zile lucratoare de la data notificarii primite de la persoana prejudiciata. (5) Obligatia prevazuta la alin. (4) poate fi invocata de catre persoana prejudiciata numai in conditiile in care aceasta permite accesul asiguratorului RCA la bunul avariat in vederea efectuarii constatarii”.
Cu toate acestea, reprezentantii asiguratorilor sustin ca, ”uzual, in cazurile de daune majore, cand autovehiculul este nedeplasabil, constatarea se efectueaza in locul in care este stationat, iar pentru toate celelalte cazuri, soferul se deplaseaza la sediul asiguratorului”.
Aceasta uzanta este motivata de UNSAR prin faptul ca, in acest moment, exista o serie de instrumente atat informatice, cat si procedurale care faciliteaza constatarea la sediul asiguratorului. Mai mult, asiguratorii spun ca efectuarea constatarii daunelor la locul indicat de asigurat presupune costuri mai mari pentru companie si un procedeu mai indelungat pentru asigurat.
”Precizam ca recomandarile facute de ASSAI privind procedeul de constatare a daunei ingreuneaza acest proces si pot avea efecte negative asupra pagubitului. Asadar, recomandarea clara a UNSAR ramane aceea de a se respecta legislatia in vigoare, care nu contine elementele mentionate de reprezentantii ASSAI in ceea ce priveste procedeul de constatare a daunelor”, se arata intr-un comunicat al UNSAR.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News