Cele mai multe societati de asigurare au remarcat o acutizare a problemei fraudarii. Asemenea practici s-au inregistrat cu precadere pe segmentul asigurarilor auto, anul 2009 tragand un puternic semnal de alarma. Primele luni din 2010 nu releva o diminuare a tendintei, conditiile de piata ce incurajeaza fraudarea mentinandu-se in continuare.
Atunci cand valoarea primelor subscrise consemna ritmuri de crestere ametitoare, fraudarea intra rareori in vizorul personalului societatilor de asigurari. Eforturile depuse pentru identificarea cazurilor «problematice» implica cheltuieli de timp si resurse, iar rezultatele se lasa de multe ori asteptate. Motivul? Intentia soferului de a produce o dauna totala in scopul unui castig este dificil de demonstrat.
Cum industria asigurarilor auto a intrat pe o panta descendenta, un management eficient al costurilor reprezinta o solutie salvatoare in conditiile contextului de piata nefavorabil. In prezent companiile sunt mult mai atente la solutionarea dosarelor de dauna. Pe langa incercarile de recastigare a pozitiei de forta in negocierile purtate cu service-urile – printr-un control mai strict al importului de piese de schimb – societatile desfasoara investigatii atunci cand reperele accidentelor finalizate cu declararea daunei totale ridica semne de intrebare.
Atractivitatea diferentelor de valoare
Acutizarea fraudarii este rezultatul noilor conditii economice. Criza a redus valorile de piata ale diverselor categorii de active, inclusiv a autoturismelor. Astfel, s-a redimensionat ecartul dintre valoarea de piata a unui autovehicul si cea obtinuta in urma consultarii de catre asiguratori a unui catalog de preturi.
Daca nu ar implica o fraudare mai intensa, aceasta discrepanta ar fi favorabila asiguratorilor care ar incasa prime mai mari. Din nefericire, o suma asigurata mai mare implica o despagubire pe masura in cazul producerii evenimentului asigurat. In aceste conditii, fraudarea a devenit tot mai tentanta.
Trasaturi comune ale accidentelor suspecte
In urma cumularii datelor oferite de catre societatile de asigurari s-au evidentiat cateva caracteristici asemanatoare ale dosarelor de dauna considerate intr-o prima faza suspecte. De cele mai multe ori in accidente sunt implicate autoturisme achizitionate second-hand din strainatate cu sume ce depasesc 15.000 - 20.000 de euro. Insa, potrivit catalogului de preturi utilizat de unele companii, suma la care se asigura trece de 30.000 de euro. Apare astfel motivul fraudarii, respectiv incercarea de a castiga diferenta dintre suma asigurata si valoarea de piata reala.
Accidentele suspecte soldate cu dauna totala au loc noaptea iar soferul implicat declara ca s-a speriat de manevrele efectuate de un alt conducator auto. Desigur, nu a retinut numarul de inmatriculare a autoturismului respectiv. Mai mult, desi s-a declarat dauna totala soferul are doar cateva zgarieturi, fapt ce atesta o identificare a locurilor favorabile producerii accidentului si, nu in ultimul rand, asigurarea unui echipament de protectie.
Coliziunile au ca «partener» refugiile de tramvai sau anumiti piloni ai podurilor, acestea oferind posibilitatea declansarii airbag-urilor si a avarierii componentelor importante ale autoturismului, fapt ce conduce la declararea daunei totale.
In plus, nu de putine ori, printr-o colaborare cu alte societati de asigurari, persoanele responsabile cu despagubirea au constatat ca pentru acelasi autovehicul a mai fost platita in trecut dauna totala.
Masuri de protectie ale asiguratorilor
Daca in urma anchetei desfasurata de asigurator apar neconcordante ce pot fi fundamentate, ele sunt aduse la cunostinta soferului. Unii dintre acestia isi retrag dosarul. Pasul urmator ar fi sesizarea reprezentantilor Politiei. Din pacate, putine companii ajung la aceasta etapa. Motivul? Daca in dosarul respectiv se decide neinceperea urmaririi penale, asiguratul il poate da in judecata pe asigurator si are sanse mari de a castiga procesul.
In aceste conditii, compania de asigurari prefera sa utilizeze alte parghii pentru a preintampina aparitia acestor probleme. Multe companii au atasat fransize considerabile, de 20-25% la dauna totala si furt total. Desigur, ele nu sunt obligatorii insa tariful de prima in cazul lipsei acestora ar fi semnificativ mai inalt. In plus, se incearca o racordare mult mai eficienta a sumelor asigurate la valoarea de piata a autoturismelor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News