Modificarile aduse normei 20/2017 vizand asigurarile auto ce vor intra in vigoare in septembrie introduc posibilitatea diferentierii tarifelor in functie de modul de vanzare al acestora-online sau fizic.
Noutatea apare in articolul 13 aliniatul 3 al Normei 20/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Doar cateva cuvinte modificate vor fi de natura sa schimbe complet peisajul achizitiei RCA in perioada urmatoare.
Din “indiferent de canalul de distributie utilizat, asiguratorul RCA practica aceeasi prima de asigurare, stabilita pe baza criteriilor specifice unui asigurat” textul se reformuleaza ca “indiferent de canalul de distributie utilizat, asiguratorul RCA practica aceeasi prima de asigurare neta de cheltuieli de distributie, stabilita pe baza criteriilor specifice unui asigurat.
Sunt doar 5 cuvinte in plus, care creeaza insa premisele practicarii unor tarife diferite la RCA, in functie de cheltuielile aferente fiecarei posibilitati de vanzare-prin agent propriu, prin broker, online, etc.
Cum costurile de vanzare in cazul in care politele se incheie online sunt, cel putin la prima vedere, cele mai mici, piata RCA se poate reaseza in functie de aceste noi posibilitati.
Asa incat probabil ca in perioada urmatoare tot mai multi romani vor opta pentru achizitia de polite RCA online, direct de la asiguratori sau de la brokeri sau de pe site-urile care permit acest lucru.
In prezent, conform unor surse din piata, doar aproximativ 2% din politele RCA se incheie online, iar aproape 90% din vanzari se fac prin brokeri (procent existent si in cazul vanzarilor online).
In viitor, migrarea catre online se va face atat de companiile de asigurari, cat si de catre brokeri. Singurii care vor pastra neschimbat modelul de business sunt cei care si pana acum vindeau preponderent online, si aici se incadreaza in primul rand site-urile specializate in acest tip de tranzactii.
Batalia care se va da intre diferitii actori ai pietei va fi focusata pe generarea de costuri cat mai mici de distributie, pentru a putea oferi consumatorilor cele mai mici preturi pentru RCA.
Urmeaza concentrarea pietei de brokeraj?
Vorbim evident de o reasezare si din perspectiva intermediarilor, acestia putand fi obligati sa isi mareasca echipele de vanzari sau sa isi dezvolte mai agresiv propriile canale online de vanzare, pentru a compensa prin volume mai mari pierderile de comisioane din vanzarile online realizate de companiile de asigurari.
Ocazie cu care, in timp, am putea asista la o concentrare mai mare pe segmentul companiilor de brokeraj.
“Nu cred ca vom asista la modificari semnificative intre tarifele politelor vandute prin canale diferite inca din septembrie, va fi probabil un proces de durata, de tatonari si ajustari. Din perspectiva companiilor de intermediere, spatiul de manevra pentru reducerea comisioanelor este redus, exista costuri importante cu formarea agentilor, iar noile modificari operante recent Codului Fiscal genereaza cheltuieli in plus pentru IMM-uri” spune pentru Conso.ro Dorel Duta, presedintele UNSICAR.
Din perspectiva consumatorilor orice reducere de tarif este binevenita, mai ales in acest context inflationist, dar ramane de vazut daca vom si asista la asa ceva odata cu vanzarile online de polite RCA sau daca nu cumva vechile preturi vor fi preluate pentru distributia online, vanzarile fizice urmand sa primeasca un spor de pret corespunzator.
In orice caz, de acum inainte consumatorii vor avea o misiune mai grea, pentru ca vor trebui sa caute printre oferte pe cele care vor fi cele mai avantajoase pentru ei. Misiune grea, dar si placuta, in masura in care ii va ajuta sa economiseasca bani.
Prin intermediul Conso, puteti achizitiona polita RCA care vi se potriveste cel mai bine parcurgand, in doar cateva minute, cativa pasi simpli: completati informatiile din talonul auto si data de inceput pentru noua polita, comparati ofertele in timp real de la toti asiguratorii si achizitionati instant polita dorita platind online cu cardul, dupa care veti primi imediat prin email polita in format electronic. Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News