Desi Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a reactualizat nu mai devreme de finele anului trecut lista informatiilor pe care asiguratorii si intermediarii trebuie sa le furnizeze clientilor, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) a inaintat un set de propuneri de modificare si completare a ordinului.
La finele anului trecut a intrat in vigoare Ordinul 23/2009 al CSA, ordin ce prevede informatiile pe care asiguratorii si intermediarii trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare. Prin aceasta noua norma s-a abrogat un act legislativ datand din 2004, ce nu mai corespundea noilor realitati ale pietei.
Chiar si noua norma pare a avea insa nevoie de cateva ajustari. Pentru cresterea transparentei si impunerea de standarde, societatile membre UNSAR au inaintat CSA o serie de propuneri in scopul modificarii si completarii Odinului 23/2009.
Stop cadru pe analiza nevoilor clientului
Printre noile cerinte identificate de UNSAR se numara completarea unui formular de analiza a nevoilor clientilor, prezentarea in detaliu a prospectului fondului in care vor fi investiti banii si, nu in ultimul rand, realizarea unor proiectii privind evolutia sumelor posibil de acumulat pe parcursul derularii contractului.
Daca CSA va agrea si implementa in legislatie propunerile UNSAR, agentul sau brokerul de asigurari va fi obligat sa completeze, pe baza datelor primite de la client, un formular de analiza a nevoilor. Acesta va fi realizat in cadrul primelor intalniri pe care clientul le are cu intermediarul in asigurari. Pe baza analizei, clientul va primi o recomandare scrisa din care sa rezulte concordanta dintre rezultatul analizei si solutia propusa.
Printre informatiile necesar de completat se numara datele personale ale clientului si cele referitoare la situatia familiala, date despre situatia financiara prezenta si o descriere a obectivelor financiare pe termen lung ale individului, inclusiv prioritizarea acestora. Atentie! Daca clientul nu doreste sa ofere informatii referitoare la un anumit aspect, el va trebui sa semneze, certificand acest lucru.
In cazul unei polite de tip unit-linked sau index-linked, intermediarul va fi obligat sa determine inclusiv profilul de risc al clientului, pe baza caruia sa poata recomanda un tip de contract de asigurare si fond potrivit profilului de risc rezultat.
Formulare si chestionare pentru diminuarea rezilierilor
Prin adoptarea setului de propuneri, societatile de asigurari cu portofoliu life, membre UNSAR, spera sa diminueze pe viitor nivelul rezilierilor. Sa nu uitam ca atat in 2008 cat si in 2009 companiile au inregistrat numeroase cereri de rascumparare a contractelor.
In unele cazuri rascumpararile au fost determinate de comprimarea veniturilor disponibile ale clientilor. Totusi, dintre cauze nu putem exclude calitatea modesta a procesului de vanzare, in goana dupa comisioane multi agenti propunand clientilor contracte al caror risc s-a dovedit net superior tolerantei acestora.
UNSAR a inaintat aceste cerinte catre CSA in luna martie, documentul fiind inca in studiu la Comisie. Intrucat adaptarea la noile prevederi necesita alocarea unor resurse suplimentare, UNSAR a propus ca noile standarde sa intre in vigoare in termen de noua luni de la publicarea in Monitorul Oficial.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News