Victimele accidentelor auto vor beneficia de drepturi sporite pe teritoriul Uniunii Europene. Comisia Europeana a lansat o propunere pentru consolidarea normelor privind asigurarile auto pentru a le oferi victimelor o protectie mai eficienta si pentru a imbunatati drepturile detinatorilor de polite de asigurare.
Prin aceasta propunere, se va asigura faptul ca victimele accidentelor auto primesc despagubirile integrale care li se datoreaza, chiar si in cazul in care asiguratorul este insolvabil. De asemenea, se reglementeaza cumpararea de polite auto din alt stat membru.
„Prin propunerea de astazi, ne asiguram ca (...) atunci cand un cetatean al unui stat membru se deplaseaza in afara frontierelor nationale si achizitioneaza o asigurare auto intr-un alt stat membru al UE, istoricul cererilor sale de despagubire va fi tratat in acelasi mod ca cel al consumatorilor de pe piata interna respectiva”, a declarat Valdis Dombrovskis, vicepresedintele CE responsabil cu stabilitatea financiara, serviciile financiare si uniunea pietelor de capital.
La randul sau, Jyrki Katainen, vicepresedintele responsabil pentru locuri de munca, crestere, investitii si competitivitate sustine ca Directiva privind asigurarea de raspundere civila auto reprezinta fundamentul bunei functionari a pietei unice a asigurarilor auto, in beneficiul soferilor si al potentialelor victime ale accidentelor auto.
“Facilitam mobilitatea in intreaga UE prin portabilitatea istoricului cererilor de despagubire. In plus, imbunatatim accesul la despagubiri pentru victimele accidentelor auto in cazul insolvabilitatii unui asigurator si consolidam lupta impotriva conducerii de vehicule pentru care nu s-au incheiat polite de asigurare”, a mentionat Katainen.
Daca asiguratorul nu este solvabil, victima este despagubita in statul sau Concret, in cazul in care asiguratorul vehiculului responsabil de producerea unui accident este insolvabil, Comisia propune ca victimele sa fie despagubite rapid si integral in statul lor membru de resedinta. In contexte transfrontaliere, responsabilitatea financiara finala va reveni sectorului asigurarilor din statul membru de origine al asiguratorului, ceea ce va permite, totodata, despagubirea rapida a victimelor.
In privinta declaratiilor privind istoricul cererilor de despagubire, asiguratorii vor trebui sa le trateze pe cele emise de catre un asigurator intr-un alt stat membru in acelasi mod ca pe cele emise pe piata interna. Acest lucru ar trebui sa garanteze faptul ca cetatenii care achizitioneaza asigurari in strainatate pot beneficia de prime de asigurare mai avantajoase, pe picior de egalitate cu consumatorii de pe piata interna.
Totodata, competentele statelor membre de a combate conducerea de vehicule pentru care nu s-au incheiat polite de asigurare vor fi consolidate. Acest demers ar trebui sa contribuie la combaterea conducerii de vehicule pentru care nu s-au incheiat polite de asigurare ce antreneaza cresterea primelor pentru conducatorii auto onesti.
Protectie minima similara pentru toti cetatenii UE
De asemenea, cetatenii UE vor beneficia de acelasi nivel de protectie minima atunci cand calatoresc in UE. Propunerea stabileste niveluri de protectie minime si armonizate in intreaga UE pentru leziuni corporale si daune materiale, intrucat nivelurile minime actuale difera usor de la un stat membru la altul.
In plus, pentru a spori securitatea juridica, propunerea incorporeaza in directiva jurisprudenta recenta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Normele clarifica acum, in special, faptul ca accidentele produse in timpul utilizarii obisnuite a unui vehicul in scopul transportului, inclusiv folosirea acestuia pe proprietati private, sunt acoperite de asigurare.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News