Actuala legislatii RCA a facut ca repararea unei masini cu asigurare sa fie de pana la 4 ori mai scumpa decat a unei masini neasigurate, potrivit rezultatelor unui studiu facut public de Uniunea National? a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR).
Studiul a inclus un numar de 30 de service-uri auto, alese in mod aleatoriu, la nivel national si a relevat o practica existenta in piata unitatilor reparatoare, si anume aplicarea de tarife cu pana la 382% mai mari pentru reparatia masinilor cu asigurare.
Metodologia studiului a presupus, intr-o prima etapa, ca un client sa se prezinte in mai multe unitati reparatoare cu doua autovehicule care prezinta avarii si sa solicite o oferta de reparatie din partea service-ului respectiv, specificandu-se ca autovehiculele nu sunt asigurate pentru avaria/avariile prezentate. Informatiile s-au cules dupa solicitarea ofertei, fara negociere.
Pentru cea de-a doua etapa a studiului, s-au folosit devize (calculatii) de reparatie extrase din dosare de daune platite ale asiguratorilor. Analiza a fost facuta luandu-se in considerare doar elementele avariate ce prezinta similaritate din punctul de vedere al solutiei tehnice in cele doua cazuri (auto avariat fara asigurare versus auto avariat cu asigurare).
“Inca de cand a aparut legea RCA, in piata de asigurari s-au observat niste lacune, astfel incat azi asistam la niste cresteri nejustificate de preturi. Am tot mentionat ca pagubitul nu beneficiaza intr-un mod corespunzator de drepturile ce i se cuvin, adica de servicii de calitate din partea service-urilor auto, adevaratul beneficiar al acestor prevederi legislative fiind anumite ateliere de reparatii”, a declarat Madalin Rosu, responsabilul Sectiunii Auto din cadrul UNSAR.
Desi asociatia service-urilor independente acrediteaza ideea necesitatii acestor tarife mult marite pentru autovehiculele cu asigurare prin faptul ca “au existat cazuri in care firmele de asigurare au platit dupa 1-2 ani”, un raport furnizat de Autoritatea Supraveghere Financiara releva faptul ca durata medie de plata, la nivel de piata, a dosarelor de dauna, avizate pentru pagube materiale, a fost de 10,31 zile/dosar. In plus, Prim-Vicepresedintele ASF, Ovidiu Wlassopol, a subliniat faptul ca “se poate constata o imbunatatire a indicatorilor monitorizati ai societatilor de asigurari”.
Cat costa efectiv reparatiile?
Potrivit studiului, pentru o masina avariata model Skoda Octavia, un sofer care nu are asigurare, va plati la un service pentru revopsirea unei bare fata un pret mediu de 501,03 lei, in timp un alt sofer care detine asigurare va suporta un pret mediu de 1.505,52 lei.
In cazul inlocuirii unui far dreapta, piesa originala, soferul neasigurat ar plati un pret mediu de 528,44 lei, fata de 814 lei cat ar trebui sa achite un sofer asigurat.
De asemenea, si reparatia unei aripi fata dreapta este mai putin costisitoare in cazul modelului neasigurat (552,5 lei) fata de cel asigurat (1.550,29 lei).
Detinerea unei asigurari auto presupune o reparatie mai scumpa si in cazul revopsirii unei bare spate, in conditiile in care soferul asigurat va plati pentru aceasta un pret mediu de 1.750,65 de lei, in vreme ce un sofer neasigurat va achita un pret mediu de 503,15 lei.
Situatia este similara si in cazul unui model Mercedes Benz E-Classe. Costul mediu pentru inlocuirea si revopsirea barii spate fara asigurare, este de 2.375,11 lei, iar cel cu asigurare - de 5.238,64 lei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News