In cursul lunii mai, centrele de solutionare alternativa a litigiilor din sectorul bancar (CSALB) si non-bancar (SAL-Fin) au facut publice rezultate inregistrate de acestea de la infiintare. Datele arata ca SAL-Fin a solutionat un numar mai mare de dosare, desi numarul solicitarilor conforme a fost mai mic decat la CSALB.
SAL-Fin a inregistrat in perioada iulie 2016 – mai 2017, un numar de 112 solicitari de solutionare a unor litigii aparute intre consumatori si entitatile de pe piata financiara non-bancara. Din totalul litigiilor, 66 de cereri au fost solutionate, suma obtinuta prin conciliere in favoarea consumatorilor fiind de peste 500.000 de lei.
Conform statisticilor SAL-Fin, alte 25 de cereri se afla in stadiul de conciliere, dintre care 11 sunt transmise la comerciant/conciliator, pentru 2 cereri s-au inregistrat renuntari, iar 19 cereri au fost respinse.
CSALB a inregistrat in perioada martie 2016 – martie 2017 un numar de 331 de cereri de solutionare conforme, din care 65 au fost transformate in dosare. Dintre acestea, au fost solutionate aproape 40 de dosare in favoarea consumatorilor.
In ceea ce priveste restul dosarelor, 2 dintre acestea sunt preliminare, 11 dosare se afla in faza de discutii/sedinte cu partile, pentru 2 cereri s-a dat o hotarare de inadmisibilitate, iar 2 consumatori s-au retras din procedura.
Care sunt cele mai frecvente litigii?
Cea mai mare parte a litigiilor inregistrate de SAL-Fin, respectiv 68,75% din total, sunt aferente pietei RCA. De asemenea, 11,60% din litigii sunt in domeniul asigurarilor generale, 11,60% se refera la asigurarile facultative Casco, 2,67% la asigurarile obligatorii de locuinte, 2,67% la pensiile administrate privat din Pilonul II si III, 1,78% la asigurarile de viata, in vreme ce doar 0,93% dintre litigii vizeaza piata de capital.
Cele mai frecvente litigii apar ca urmare a diferentei mari dintre sumele propuse de catre asiguratori in dosarele de dauna si calculele pe care consumatorii le primesc in urma evaluarilor sau constatarilor din unitatile de service sau, in cazul celorlalte tipuri de asigurari, prin raportare la sumele maximale prevazute in contractele de asigurare.
De asemenea, un numar mare de litigii au la baza lipsa de comunicare transparenta a calculelor pe care asiguratorii le fac in stabilirea cuantumului daunelor, dar si ca urmare a lipsei de comunicare cu consumatorii.
In cazul CSALB, solicitarile consumatorilor vizeaza in principal comisioanele aplicate la soldul creditului, dobanzile considerate de consumatori ca fiind marite in mod abuziv sau mult peste nivelul actual, clauzele calificate de catre acestia ca fiind abuzive, aplicarea unor dobanzi penalizatoare, restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobanzilor sau reducerea marjei si inghetarea cursului valutar la data incheierii contractului de credit (in CHF).
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News