Clientii nemultumiti de relatia cu asiguratorul, cu societatea de administrare a pensiei private sau cu cea de investitii pe piata de capital vor putea solicita conciliere pe aceste probleme unei entitati special infiintate in acest scop. Aceasta incepe sa functioneze din data de 19 iulie, iar concilierea este gratuita pentru consumatori.
Este vorba de Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar non-bancar (SAL-FIN), constituita in baza Ordonantei Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, pe cele trei piete mentionate: de asigurari, pensii private si piata de capital.
SAL-FIN are rolul de a reduce numarul litigiilor care ajung in tribunal.
Conciliatorii trebuie sa fie independenti si impartiali
Directorul Directiei Protectia Consumatorului din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Calin Rangu, a declarat intr-o conferinta ca la nivelul tarii vor fi necesare circa 20-30 de persoane care sa ocupe functii de conciliatori in acest domeniu. Astfel, se estimeaza ca anual ar putea apela la conciliere aproximativ 2.000 de consumatori din industria asigurarilor. Pana in prezent, sapte persoane au finalizat cursurile de specialitate pentru conciliatori, a mai precizat Rangu.
Conciliatorul va fi ales de consumatorul care initiaza procedura din lista celor autorizati sa ocupe o astfel de functie. Potrivit oficialului ASF, conciliatorii trebuie sa fie independenti si impartiali si sa isi declare orice posibile conflicte de interese.
Persoanele care devin conciliatori in cadrul SAL-FIN trebuie sa detina o experienta profesionala de cel putin 4 ani. In legislatie, conciliatorul este definit ca fiind o persoana fizica ce dispune de cunostintele si aptitudinile necesare in domeniul procedurilor de solutionare alternativa a litigiilor sau al solutionarii judiciare a litigiilor in materie de consum, precum si de o buna intelegere generala si specifica a legislatiei sectorului financiar in care solutioneaza si a legislatiei referitoare la protectia consumatorilor, persoane ce sunt independente si impartiale.
Consumatorii interesati vor solicita concilierea in scris
Astfel, de saptamana viitoare, pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.
Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita.
Dupa ce aceasta entitate va deveni operationala, consumatorii vor putea alege daca vor merge pe varianta unei petitii sau daca incearca o solutionare alternativa. Ca si in cazul SAL-ului bancar, clientul va avea la dispozitie doua variante: o solutie propusa sau una impusa.
In cazul petitiei, ASF poate verifica respectarea cadrului legal fara a impune solutii, insa poate demara controale la firmele reclamate si le poate sanctiona in cazul in care descopera nereguli.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News