Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), organism creat în interiorul ASF, poate aduce pe aceeasi lungime de unda pretentiile pagubitiilor RCA cu oferta asiguratorilor.
De la începutul anului si pana in prezent, SAL-Fin a primit circa 1.100 de cereri de solutionare dintre care a rezolvat peste 600. Sumele pe care pagubitii le primesc, in urma concilierilor intermediate de SAL-Fin, sunt in multe cazuri net superioare celor oferite initial de catre asiguratori.
Consumatori facuti fericiti de conciliatori
Conform informatiilor oferite de reprezentantii SAL-Fin, in cazul unei cereri de despagubire pentru suma de 112.313 lei, caz in care asiguratorul a oferit suma de 8.444 lei, in urma concilierii s-a ajuns la plata unei diferente de 103.868 lei, plus penalitati de intarziere de 0,2% pe zi.
Intr-un alt caz, societatea de asigurare a facut o oferta in valoare de 67.205 lei iar in urma interventiei conciliatorilor a fost stabilita ca despagubire suma de 94.755 lei.
Intr-un alt dosar incadrat la daune totale, oferta de despagubire transmisa de asigurator a fost in cuantum de 43.727 lei. Pagubitul RCA, nemultumit de oferta, a apelat la SAL-Fin, iar in urma concilierii, asiguratorul a recalculat valoarea de piata a autovehiculului si a suplimentat suma initiala cu 28.512 lei. Tot in acest dosar, asiguratorul a platit in plus, pentru lipsa de folosinta, 48.400 de lei, dupa ce initial platise doar 11.883 de lei din suma cuvenita.
Apelarea la medierea SAL-Fin nu exclude dreptul asiguratului de a apela la justitie in cazul in care nu este multumit de solutiile propuse de compania de asigurari sau de rezultatul medierii.
Obtinerea unei decizii in instanta este insa un proces de durata in vreme ce procesul de conciliere dureaza, in medie, intre o luna si doua luni, existand si cazuri cand partile s-au in?eles in cateva zile.
Apetitul consumatorilor pentru conciliere creste constant
Conform raportului anual al SAL-Fin, in anul 2019 au fost depuse spre analiza un numar de 521 de cereri, mai mult decat dublu raportat la anul precedent, cand se inregistrasera doar 232 cereri.
Dintre acestea, pentru 359 de cereri consumatorii au ales procedura de impunere a unei solutii (342 pagubiti au optat pentru solutionare online, iar 17 pentru solutionare in prezenta partilor) iar pentru 38 de cereri s-a optat pentru procedura de propunere a unei solutii (doar 6 au ales solutionarea in prezenta partilor).
Un numar de 111 cereri au fost respinse, 3 cereri au fost clasate din cauza retragerii consumatorilor din procedura iar in alte 4 cazuri procedura a fost suspendata din cauza inexistentei unui conciliator in materie de pensii private iar 6 cereri se aflau inca in faza de analiza in momentul intocmirii raportului.
SAL-Fin a bagat in buzunarele consumatorilor aproape 3 milioane lei
Cererile vizand asigurarile RCA au reprezentat in 2019 un procent de 93% din total, asigurarile CASCO au ocupat o felie de 2,5% iar asigurarile generale 3,3%. A existat o singura cerere privind piata de capital.
Durata medie de solutionare a litigiilor prin propunerea unei solutii a fost anul trecut de 30 de zile iar durata medie de solutionare a cererilor pentru impunerea unei solutii a fost de 58 de zile.
In anul 2019, sumele suplimentare obtinute de consumatori in urma solutionarii alternative a litigiilor la nivelul SAL-Fin au reprezentat aproximativ 1,45 milioane lei.
In total, de la inceputul activitatii SAL-Fin in 2016 si pana la finalul anului 2019, sumele suplimentare obtinute de consumatori au depasit suma de 2,83 milioane lei.
SAL-Fin reprezinta o entitate creata in cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara ce si-a inceput activitatea in anul 2016 cu scopul de a permite consumatorilor sa apeleze gratuit la un mecanism de solutionare alternativa a litigiilor din domeniul financiar nonbancar.
Misiunea sa este sa creeze cadrul pentru solutionarea extrajudiciara a disputelor financiare nonbancare, interne sau transfrontaliere, in materie de consum.
Deciziile sunt luate de un corp de conciliatori, care sunt profesionisti neutri si impartiali cu pregatire de specialitate, care pot propune sau impune o varianta de solutionare a litigiului in mod echilibrat, la alegerea consumatorilor, intr-un termen foarte scurt si fara costuri pentru consumatori.
In Registrul Conciliatorilor sunt inregistrate in prezent 21 de persoane, dintre care 18 activeaza in segmentul de asigurare-reasigurare si 3 pentru piata de capital (cu alte cuvinte, daca sunteti nemultumiti de rezultatele colaborarii cu un broker si exista prejudicii, SAL-Fin poate oferi si in acest caz o solutie extrajudiciara).
Pentru solutionarea unui litigiu cu un profesionist/comerciant, consumatorul trebuie sa isi exprime aceasta optiune in mod voluntar si sa se adreseze SAL-Fin in scris, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News