Multe persoane vor plati mai putin la reinnoirea politei RCA. Bucuria soferilor ar trebui sa fie nepretuita mai ales ca reducerea tarifelor este anuntata chiar de catre CSA. Sa speram ca aceeasi institutie va veghea la respectarea calitatii serviciilor oferite de asiguratori. Nu de alta, dar unii nu se descurcau nici inainte prea bine pe acest segment.
Asiguratorii s-au plans intotdeauna de daunalitatea inalta a segmentului RCA. Cu toate acestea, anul 2011 bate la usa cu o serie de discount-uri atractive la incheierea politei. Ar trebui sa ne bucuram intrucat vom plati un tarif mai mic, insa mi-e teama de o evolutie similara a calitatii serviciilor prestate de unii asiguratori.
In majoritatea cazurilor, fiecare sofer incearca sa incheie asigurarea RCA la compania care ataseaza cel mai mic tarif profilului sau de risc. Este normal. Motivatia este simpla. Daca producem un accident inmanam asigurarea victimei si lasam mai departe societatea de asigurare sa se ocupe cu despagubirea. Noi ne-am cam terminat treaba. Doamne Fereste sa ajungem noi parte vatamata si sa trecem prin furcile caudine ale procesului despagubirii.
Este de ajuns sa cautati pe internet comentariile privind refuzul de la plata al anumitor dosare pentru a va face o parere. Si credeti-ma, nu ar reflecta nici pe departe realitatea.
Nu spun ca ar trebui sa platim mai mult, ci doar ca reglementatorul pietei trebuie sa fie mult mai atent la calitatea serviciilor oferite de asiguratori, astfel incat aceasta sa fie asemanatoare. Daca asta inseamna ca tariful trebuie sa creasca asa sa fie. Nu as vrea sa ma trezesc cu masina avariata din vina altui participant la trafic, iar asiguratorul RCA al acestuia sa-mi plateasca o despagubire care sa nu acopere valoarea prejudiciului si sa o mai incasez si dupa luni de asteptare.
Au pus de-o parte asiguratorii bani pentru a plati eventuale daune?
Imi plac cifrele, insa altora mai putin. Totusi, v-as ruga sa acordati cateva clipe unui tabel ce sintetizeaza demersurile realizate de companii pe segmentul RCA.
Studiati cu atentie valorile primelor nete subscrise de societatile de asigurare in primele noua luni din 2010, valorile indemnizatiilor nete platite si, nu in ultimul rand, cat au pus de-o parte pentru daune care nu au fost inca platite.
In unele cazuri suma de bani pusa de-o parte este extrem de mica comparativ cu restul competitorilor si, culmea, la un nivel al valorii subscrierilor superior.
Cat timp CSA-ul nu ia masuri nu pot decat sa cred ca totul este in regula si nu sunt motive de ingrijorare. Nu de alta, dar daca se va intampla ceva, intreaga piata va fi zguduita iar tarifele medii la RCA vor creste semnificativ. Si de ce ar trebui sa platesc eu pentru practicarea obsesiva a unor strategii de tipul "cel mai mic pret"?
Finalul de an a adus discounturi cel putin interesante
Mai multe companii au notificat CSA cu privire la tarifele RCA pentru 2011, unele dintre acestea publicand listele pe site-urile proprii. Daca doriti sa aflati ce prima veti plati la reinnoirea politei nu va pierdeti vremea consultand listele. In cazul unor asiguratori exista prea putine specificatii privind factorii ce influenteaza valoarea primei.
Sa luam cazul Euroins. Societatea a publicat pe site-ul propriu tarifele de baza insa nu a afisat posibila influenta a factorilor de risc. Potrivit listei de cotatii, pentru un autoturism cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1201 si 1400 cmc, prima aferenta unei polite incheiate pe 12 luni, cu valabilitate incepand la 1 ianuarie 2011, ar fi de 492 lei.
Intrucat nu sunt semnalati factori de risc, nu pot decat sa presupun ca discountul maxim de 25% se aplica la aceasta valoare. In principiu, ar trebui sa platesc minim 369 lei la incheierea asigurarii daca nu luam in calcul sistemul bonus-malus.
Desigur, pentru un an fara daune, beneficiez de o reducere cu 10% a tarifului, ajungand astfel la aproximativ 332 lei, iar pentru doi ani fara daune de o reducere de 18%, respectiv o prima de aproape 303 lei. Tarifele au fost validate si de reprezentantii companiei.
Nu pot decat sa ma bucur. Mai sunt si din Bucuresti, am o vechime a carnetului de conducere de numai 5 ani si minunata varsta de 28 ani – varsta taxata de majoritatea asiguratorilor intrucat, vezi Doamne categoria asta de soferi are un risc ridicat. Sa inteleg ca am primit discountul maxim legal in ciuda acestor caracteristici nefavorabile?
Probabil ca fac parte din categoria zecilor de mii de norocosi care beneficiaza de statutul de "super-client". Dar in acest caz, care mai este relevanta tarifelor notificate la CSA? Se putea alcatui la fel de bine o lista cu tarife ce contin deja reducerea de 25%.
Indicatori 30 septembrie 2010 |
|
Prime nete subscrise (mil.lei) |
Indemnizatii nete platite (mil.lei) |
Rezerve de dauna avizate si neavizate (mil.lei) |
Rata neta a daunei (%) |
Astra Asigurari |
453.2 |
209.4 |
174.9 |
71.9 |
Euroins |
215.2 |
119.9 |
53.9 |
70.0 |
Carpatica Asig |
211.7 |
54.5 |
59.0 |
40.3 |
Allianz-Tiriac |
163.5 |
82.7 |
172.4 |
90.0 |
Omniasig |
97.1 |
136.2 |
179.7 |
88.7 |
Ardaf |
91.0 |
58.6 |
141.3 |
55.8 |
Asirom |
68.4 |
90.8 |
84.4 |
60.6 |
Uniqa Asigurari |
63.7 |
77.6 |
120.3 |
125.4 |
BCR Asigurari |
60.2 |
62.7 |
74.0 |
65.2 |
Sursa: UNSAR |
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News