Numarul cardurilor activate in sistemul 3D Secure, plaftorma cea mai sigura pentru shopping online, a ajuns la 46.800. Desi ponderea lor in totalul cardurilor emise este nesemnificativa, valoarea este de doua ori mai mare fata de sfarsitul anului trecut, semn ca tot mai multi clienti isi doresc o securitate sporita.
Numarul cardurilor bancare emise se ridica la 12 milioane, insa numai jumatate pot fi inrolate in sistemul 3D Secure, plaforma care ofera cea mai mare securitate pentru cumparaturile pe internet. Acest lucru se datoreaza faptului ca nu toate bancile au aderat inca la noua tehnologie.
Nu este insa de ajuns ca banca sa inroleze cardurile in 3D Secure, pentru ca toti clientii sa fie protejati. Este nevoie si de o actiune din partea clientului, respectiv sa-si activeze aceasta optiune, care este gratuita.
Activarea a devenit mai facila
Evolutiile din partea acestui an arata ca tot mai multi detinatori aleg aceasta varianta. Cresterea numarului de carduri activate de catre posesori s-a datorat in principal implementarii de catre RomCard in luna februarie 2010, a optiunii de activare a serviciului chiar in timpul efectuarii cumparaturilor, denumita “Activation during shopping (ADS)”.
“Anticipam ca introducerea ADS va conduce la cresterea gradului de activare al cardurilor in sistemul 3D Secure, insa rezultatele au depasit si cele mai optimiste asteptari. Practic, in primele 6 luni am egalat performanta obtinuta in ultimii 6 ani, de la lansarea 3D Secure”, a declarat Marin Mitroi, director general Romcard, cu ocazia unui eveniment organizat de Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO).
Aceasta procedura permite securizarea cardurilor de catre utilizatori, direct pe site-ul comerciantilor. Utilizatorul este invitat sa-si activeze cardul in momentul in care urmeaza sa faca plata online.
“Detinatorul de card poate sa refuze de 3 ori activarea, finalizandu-si totusi tranzactia de fiecare data. A patra oara insa, va trebui sa aleaga intre a incheia tranzactia prin activare sau a o abandona definitiv, deoarece aceasta nu va mai putea fi efectuata fara a fi activat cardul”, a adaugat Mitroi.
El spera ca scaderea fraudei online, coroborata cu cresterea increderii in comertul online, sa creasca si numarul de plati online prin card. Principala tinta este cresterea volumului tranzactiilor, care se estimeaza a ajunge la 130 milioane euro la finele anului, realizate prin intermediul a 800.000 de carduri active.
“Sigur ca se pleaca de la o baza relativ mica de tranzactionare, iar aici, studiile arata ca principalul factor inhibator este perceptia asupra sigurantei tranzationarii in comertul electronic”, a precizat Gabriel Ghita, business development manager in cadrul MasterCard Europe.
Potrivit unui studiu comandat de MasterCard Europe, doar 14% dintre romani sunt convinsi de siguranta platilor online, in vreme ce 46% nu cred ca este sigura, restul nestiind daca sunt sau nu sigure.
Utilizatorii activeaza serviciul dupa 2 mesaje primite
“Din experienta de pana acum, jumatate din utilizatori isi activeaza cardurile la interceptarea primului mesaj. Majoritatea insa il activeaza la primirea celui de-al doilea mesaj. Prin urmare, s-a constatat ca 2 mesaje sunt suficiente pentru a se realiza acest lucru”, a subliniat Elena Ungureanu, senior relationship manager la Visa Europe.
Ea este de parere ca utilizatorii trebuie sa fie educati, astfel incat acestia sa nu fie surprinzi de faptul ca li se cer anumite date personale in momentul in care se incearca activarea serviciului.
In prezent 12 banci au implementat optiunea ADS, si anume Alpha Bank, ATE Bank, BCR, BRD, Banca Transilvania, CEC Bank, ING Bank, Millennium Bank, RIB, MKB Romexterra Bank, Raiffeisen Bank si UniCredit Tiriac Bank.
“Pana la finele anului, speram ca numarul lor sa ajunga la 15. In prezent 4 banci si-au exprimat intentia de a se alatura bancilor care ofera acest serviciu”, a mentionat Marin Mitroi.
Putini comercianti folosesc noua tehnologie
Pe de alta parte, numarul comerciantilor care sunt inrolati in sistemul 3D Secure este destul de redus. In baza de date RomCard figureaza numai 319.
“Sigur ca numarul acestora poate fi mai mare, avand in vedere ca unii dintre acestia activeaza ca integratori pentru alti comercianti din piata”, a explicat Mitroi.
In plus, avand in vedere ca bancile au fost cele care au pus bazele pietei de carduri in Romania, ele ar trebui sa depuna eforturi mai mari si pentru dezvoltarea comertului electronic, considera seful RomCard.
Implicare redusa din partea bancilor
“In vreme ce in alte tari sunt banci dedicate ecommerce-ului, pentru cele din Romania este o activitate care da bine ca imagine, o activitate de vitrina, insa in care nu se investeste. Singura grija pe care o au unele banci este chiar de a tempera activitatea pentru a nu exista niciun pic de frauda in zona aceasta”, a mai declarat Marin Mitroi.
El este de parere ca bancile ar trebui sa informeze clientii ce se poate face cu cardul respectiv, unde poate fi folosit, pe ce magazine online se poate tranzactiona in siguranta.
Nu in ultimul rand, Mitroi reclama si neimplicarea guvernelor in promovarea sistemului online, in conditiile in care in majoritatea tarilor exista un sprijin guvernamental pentru acest domeniu.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News