Fie ca le folosim pentru cumparaturile la supermarket sau hipermarket, rezervarea biletelor de avion pe internet sau calatoria cu metroul, cardurile bancare au devenit un element comun in viata fiecaruia dintre noi. Pe langa functia lor de baza - aceea de plata la comerciantii din mediul real sau virtual - cardurile vin la pachet cu numeroase avantaje: reduceri, puncte de loialitate, asigurari de viata sau chiar protectia cumparaturilor. Si cum ne dorim sa profitam la maximum de toate beneficiile lor, alegerile noastre, in calitate de posesori de carduri, trebuie sa fie documentate si asumate.
MasterCard si Conso au derulat in luna aprilie un concurs grila prin intermediul caruia participantii au putut sa isi testeze nivelul de cunostinte financiare. Intrebarile, deloc usoare, au vizat in principal cardurile bancare, utilizarea acestora in mediul online, cat si termeni cu care ne intalnim frecvent, precum perioada de gratie sau descoperitul de cont.
„Studiul realizat alaturi de Conso ne confirma, inca o data, faptul ca posesorii de carduri au inceput sa inteleaga mult mai bine beneficiile acestor produse financiare. Deja se observa o tendinta, oamenii incep sa caute mai multe informatii – fie solicitand detalii institutiilor financiare, fie consultand site-uri de profil”, spune Denisa Mateescu, General Manager Romania si Regiunea Balcanilor, MasterCard Europe. „Acesta este si motivul pentru care am inceput, inca din 2001, sa derulam campanii de educare si stimulare a platilor cu carduri. In completarea lor, am lansat si programul educational EduCard, care si-a propus sa invete consumatorii cum sa utilizeze eficient produsele si serviciile financiare”, concluzioneaza reprezentantul MasterCard.
Conform datelor din studiu, 80% dintre cei care au raspuns sunt familiarizati cu notiunile de carduri contactless, co-branded sau prepaid. Aceasta preferinta a romanilor de a detine un instrument comod, rapid, sigur, cu beneficii aditionale este resimtita si de catre institutiile financiare. Rezultatul: pe masura ce nivelul de educatie financiara a romanilor incepe sa creasca, bancile lanseaza produse si tehnologii menite sa faca viata mai usoara pentru clienti.
Pe de alta parte, cardul contactless - acel produs financiar care permite utilizatorilor sa realizeze plati, fara inserarea sau trecerea cardului prin terminal - incepe sa castige teren si sa starneasca interesul si atentia romanilor. 63% dintre participanti stiu ca pentru tranzactiile contactless de mica valoare nu se solicita introducerea codului PIN si/sau semnarea chitantei. La noi in tara, valoarea maxima a tranzactiilor care se pot face in aceste conditii este de 100 RON. Un lucru important de stiut este ca pentru platile ce depasesc 100 RON, se poate utiliza in continuare cardul contactless, dar comerciantul va solicita codul PIN si/sau semnarea chitantei.
In plus, aproape toti participantii (in proportie de 98%) stiu cum trebuie sa procedeze daca observa ca s-au derulat tranzactii frauduloase pe cardul lor bancar sau daca cineva incearca sa le fure datele personale sau datele cardului.
Respondentii au demonstrat ca stau bine si la capitolul card de credit. Datele chestionarului arata ca romanii au o relatie stabila si bine documentata cu acest tip de produs. Stiu ce inseamna o linie de credit de tip revolving si cunosc avantajele unui astfel de card – in special perioada de gratie.
Piata din Romania a facut progrese considerabile si pe segmentul platilor pe internet. Asa cum se observa si din datele studiului, comportamentul romanilor in ceea ce priveste comertul online s-a schimbat - de la scepticism si neincredere, posesorii de carduri au inceput sa fie atrasi de promotiile si beneficiile platilor in mediul virtual. Daca pana nu demult romanii foloseau inter¬netul doar pentru a compara produse/servicii si a le comanda, platind insa in numerar la primire, astazi lucrurile s-au schimbat. In afara de o paleta diversificata de oferte, un rol important l-a avut si reducerea riscurilor de frauda.
Implementat de organizatiile internationale de plata, 3D Secure reprezinta solutia de securizare a tranzactiilor electronice, menita sa ofere o securitate ridicata platilor pe internet. Inrolarea cardului in 3D Secure dureaza putin si se realizeaza foarte usor – fie direct de pe site-ul bancii, fie la una din sucursale. Foarte multe banci au inceput sa foloseasca si procedura Activation During Shopping, care permite inrolarea cardurilor in 3D Secure chiar in timpul unei tranzactii pe internet.
Printre avantajele cardurilor bancare sunt acelea ca posesorii nu platesc niciun comision pentru platile efectuate la comercianti, pot face cumparaturi sigure si rapide pe internet sau prin intermediul tehnologiei contactless, tin o evidenta mai corecta a cheltuielilor sau pot beneficia de avantaje aditionale, precum reduceri sau bonusuri - in cazul cardurilor co-branded sau de credit. Indiferent de optiune, un lucru este cert: clientii trebuie sa cunoasca functiile si caracteristicile acestor produse inainte de a le procura, astfel incat sa le poata folosi in avantajul lor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News