Consumatorii europeni sunt din ce in ce mai expusi in online la anunturi invazive si inselatoare. Prin urmare, este important sa fii foarte atent si circumspect atunci cand vine vorba de oferte mult prea bune pentru a fi adevarate, astfel incat sa nu ajungi sa platesti pentru bunuri sau abonamente la servicii de care nu ai nevoie.
Capcanele pot lua forme din cele mai diverse, pentru a capta atentia consumatorilor: de la dispozitive minune, la produse care isi schimba infatisarea in doar cateva minute sau abonamente gratuite la servicii pe care le platesti apoi inzecit si de care nu mai reusesti sa scapi.
Acest tip de oferte apare din ce in ce mai des in social media ori ca reclame pop-up pe diferite site-uri. Aceste anunturi publicitare ii fac pe multi sa ia decizii de moment si sa cumpere produse si servicii care nu le sunt necesare, care nu fac ce este mentionat in reclama sau chiar primesc ce nu au comandat.
”Trebuie sa stii, totusi, ca atunci cand esti obligat sa accepti un produs sau un serviciu fara a-ti fi dat consimtamantul in mod expres in acest sens, achizitia poate fi considerata inselatoare si nu este obligatorie. Deci, este foarte important sa respingi orice astfel de achizitie care iti este impusa”, atrage atentia Reteaua Centrelor Europene (ECC-Net).
Cunoasterea este esentiala
Solutia pentru a evita o achizitie inutila consta in abilitatea de a identifica o capcana online, precum si cunoasterea drepturilor pe care le ai in calitate de consumator.
”Trebuie sa stii cand sa refuzi sa platesti pentru produse sau abonamente pe care nu le doresti ori de care nu ai nevoie. Un sondaj realizat de o parte a Retelei arata ca multi consumatori europeni au cunostinte limitate in ceea ce priveste drepturile lor atunci cand ajung sa primeasca un pachet nedorit sau cand au cazut intr-o capcana legata de un abonament online”, potrivit ECC.
In acest sens, in special nu sunt cunoscute drepturile privind retragerea dintr-un contract online si faptul ca pot solicita bancii emitente a cardului prin care a fost facuta plata initierea unei proceduri de refuz la plata si recuperarea banilor.
Sondajul a fost realizat de Sifo Kantar in sase tari Suedia, Norvegia, Finlanda, Olanda, Belgia si Austria, tarile care au raportat cel mai mare numar de probleme legate de capcanele online din cadrul Retelei ECC Net.
Reteaua Centrelor Europene (ECC-Net) a realizat un film care sa permita identificarea cat mai bine si mai repede a
ofertelor online care reprezinta capcane.
5 sfaturi - cum sa scapi de capcanele online
"Cu acest film si cele 5 sfaturi despre cum poti scapa de capcanele online speram sa oferim consumatorilor posibilitatea de reactiona in mod activ atunci cand se simt constransi sa cumpere ceva sau chiar pentru a evita de la inceput ofertele dubioase", a declarat Irina Chiritoiu, Director ECC Romania.
1. Inainte de a introduce numele si adresa, trebuie sa verifici daca acest lucru te obliga la o achizitie sau un abonament.
2. O oferta pentru o perioada de incercare trebuie sa mentioneze clar daca implica un abonament obligatoriu.
3. Nu trebuie sa platesti pentru un produs pe care nu l-ai comandat si nici nu esti obligat sa-l returnezi.
4. Vanzatorul este cel care trebuie sa dovedeasca faptul ca ti-ai dat acordul pentru achizitie.
5. In cazul in care vanzatorul retrage bani de pe card fara consimtamantul tau, poti sa anunti banca emitenta a cardului si sa soliciti returnarea banilor.
Centrul European pentru Consumatori Romania este membru al Retelei Europene a Centrelor de Consumatori (ECC-Net), o retea europeana care coopereaza pentru a ajuta consumatorii atunci cand cumpara marfuri sau servicii in afara granitelor UE. Reteaua consta dintr-un centru european de protectie a consumatorilor in fiecare stat membru al UE si in Norvegia si Islanda.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News