Consiliul UE a adoptat o noua directiva privind comertul online si contractele incheiate la distanta, ce urmareste asigurarea unei protectii mai bune clientilor. Termenul de aplicate in statele membre este de doi ani. In Romania, mare parte din prevederi sunt deja adoptate, insa la unele capitole, clientii inca au de suferit.
Clientii care incheie diverse contracte la distanta, inclusiv cei care fac cumparaturi online, vor fi mai bine protejati, la nivel european.
Standardele minime de protectie a consumatorilor vor fi aceleasi in toate statele membre ale Uniunii, situatie care va aduce un beneficiu inclusiv pentru cumparaturile online transnationale.
14 zile in care te poti razgandi
Noua directiva ofera clientilor posibilitatea de a se retrage dintr-un contract in 14 zile, fara a fi necesar un motiv si fara a fi taxati. Singurul cost pe care il suporta clientul este cel de transport, respectiv taxe postale.
Acest drept trebuie transmis in mod expres clientilor, iar comerciantii trebuie sa le puna la dispozitie un formular standard ce poate fi utilizat in acest scop.
In Romania, in cazul contractelor de credit semnate la distanta, clientul are dreptul de a se retrage in doua saptamani. In cazul comertului electronic, un drept similar exista inca din 2010, dar ofera o fereastra de numai 10 zile.
Chiar daca mare parte din jucatorii din sistem considera ca aceasta flexibilitate oferita clientului va duce la cresterea increderii si a pietei comertului online, exista si voci care critica impunerea unei perioade de 14 zile.
“Desi ajuta intr-adevar cumparaturile online, aduce un prejudiciu comerciantilor pentru ca nu toti cumparatorii sunt de buna credinta. Sunt unii comercianti mari carora li se returneaza obiecte folosite, si trebuie sa le primeasca”, a precizat pentru Conso.ro Sergiu Cone, administrator
nocash.info.ro.
Reguli standardizate in toata Uniunea Europeana
In plus, comerciantii online din toate statele membre, precum si cei care incheie contracte la distanta, trebuie sa respecte un set de reguli:
• Livrarea bunurilor trebuie realizata in cel mult 30 zile de la incheierea contracului. Aceasta prevedere exista si in legislatia romaneasca.
• Comerciantii nu vor putea sa taxeze clientii in functie de mijlocul de plata utilizat, cu o suma mai mare decat cea suportata de comerciant la randul sau. Spre exemplu, in cazul platii cu cardul, comerciantul nu va putea sa impuna clientilor un comision mai mare decat cel platit de el catre banca procesatoare.
In Romania, legislatia este chiar mai drastica si nu permite comerciantilor sa perceapa taxe suplimentare in functie de metoda de plata aleasa. Prevederile nu se aplica insa si in cazul comerciantilor din alte state ale Uniunii, ceea ce aduce prejudicii clientilor.
Spre exemplu, companiile aeriene Wizz Air si Blue Air percep pentru plata biletelor
taxe de cateva zeci de lei, diferite in cazul achitarii cu cardul sau prin transfer bancar si fara a tine cont direct de costurile interne ale companiilor.
• In cazul in care exista o linie telefonica dedicata consumatorului, acesta nu trebuie sa fie taxata la tariful standard al operatorilor de telecomunicatii. Spre exemplu, aceasta prevedere este incalcata tot de catre companiile aeriene.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News