Daca pana acum cativa ani exista doar un singur tip de card, cel cu banda magnetica, iar acesta era, de cele mai multe ori, unul de debit, in ultimii ani piata s-a dezvoltat atat de mult incat bancile au lansat carduri contactless, carduri cu display, carduri care pot fi personalizate cu fel de fel de imagini, carduri parfumate sau carduri realizate din materiale cu un aspect premium.
Aceste instrumente inedite de plata evidentiaza stilul de viata si statutul social al posesorului si, scoase din portofel, pot indeplini rolul unei adevarate carti de vizita. De exemplu, posesorul unui card contactless este o persoana mereu in cautare de noi tehnologii care sa ii simplifice activitatile de zi cu zi, pe cand un card cu fotografia preferata imprimata dezvaluie un pic din lucrurile care conteaza pentru acesta – familie, calatorii, prieteni, culori sau sporturi preferate.
Daca in strainatate exista carduri cu aroma de ciocolata, carduri care stralucesc in intuneric, carduri transparente sau carduri care creeaza senzatia de imagine in miscare (lenticulare), si piata din Romania a inceput sa faca pasi in aceasta directie.
Dezvoltarea produselor financiare care pun laolalta functionalitatile unui instrument de plata cu realizari de top in domeniul design-ului si al tehnologiei aduc avantaje pentru toti jucatorii implicati – clienti, in primul rand, dar si pentru banci si, in anumite cazuri, comercianti.
„Deja la nivelul anului 2012 nu mai vorbim despre instrumente simple de plata, pe care le folosim doar pentru a retrage bani in ziua de salariu”, spune Cosmin Vladimirescu, Country Manager Romania si Moldova, MasterCard Europe. „Acum exista carduri care ofera mult mai mult de atat – reprezinta un indiciu cu privire la personalitatea noastra si ne permit accesul, nu doar la un design exclusivist, ci si la beneficii precum o viteza mai mare a tranzactiei sau consultarea soldului contului si a punctelor de loialitate, in timp real. Astfel de carduri imbina perfect inovatia tehnologica cu inovatia in materie de design, iar acest lucru este apreciat in special de consumatorii tineri, cu un ritm de viata alert, care isi doresc ca produsul utilizat sa ii reprezinte”, continua acesta.
Cardurile contactless – plati in viteza
La metrou, in tramvai, la chioscul cu ziare, sau pe stadion, platile contactless s-au dovedit a fi carti castigatoare, nu doar din punct de vedere al vitezei tranzactiei, cat si al usurintei cu care se realizeaza plata – cardul nu trebuie inmanat vanzatorului, doar se apropie de casa de marcat, iar tranzactia are loc in cateva secunde.
Ce sunt cardurile contactless? Tehnologia contactless permite utilizatorilor sa faca plati de valoare mica, fara sa aiba nevoie de codul PIN si/sau sa semneze chitanta, dar si plati de valoare mai mare, prin introducerea codului PIN. Practic, aceste carduri contactless incorporeaza un cip si o antena care comunica prin unde radio cu dispozitivul acceptator. La fel ca si in cazul unui card bancar standard, in spatele dispozitivului contactless exista un cont curent sau un cont de credit, din care sunt retrasi banii ori de cate ori instrumentul este folosit la comercianti.
De regula, in afara de instrumentele traditionale, platile de acest gen pot fi facute cu un card sub forma de breloc atasat cheilor, un sticker lipit de telefon sau portofel, sau, pur si simplu, cu telefonul mobil, atunci cand acesta are un cip special in interiorul sau. Astfel, instrumentul de plata poate fi utilizat mult mai usor, este la indemana, iar sansele sa-l pierdeti scad considerabil.
In Romania, plati contactless se pot realiza in toate statiile de metrou din Bucuresti, in mijloacele de transport la suprafata, supermarketuri, farmacii, retele de distributie a presei, stadioane, restaurante de fast-food sau cinematografe.
Cardul cu display reprezinta urmatoarea generatie a cardurilor de plata, datorita functionalitatii sale interactive. Chiar daca are acelasi mecanism de utilizare ca orice alt card bancar, cardul cu display se diferentiaza prin faptul ca are in plus un ecran si un buton sensibil la atingere. Aceste doua elemente permit posesorului sa aiba acces, in timp real, la informatii precum: punctele de fidelitate, lista tranzactiilor realizate, suma tranzactiei curente etc.
Cardul cu display functioneaza si pe post de dispozitiv de autentificare in serviciul internet banking (token). Prin apasarea butonului de pe card, se genereaza o parola unica, afisata pe ecran. Aceasta parola poate fi folosita pentru autentificarea si autorizarea tranzactiilor online si se schimba de fiecare data, asa ca nivelul de siguranta este ridicat.
La noi in tara, cardurile cu display abia incep sa isi faca aparitia, primele produse de acest fel fiind lansate la sfarsitul anului trecut.
O alta categorie de carduri care ies in evidenta sunt cardurile care pot fi personalizate cu poza sau cu desenul preferat. In acest caz, posesorii pot alege sa imprime pe plastic un moment special din vacanta, poza de la nunta sau echipa de fotbal favorita. Procesul de personalizare nu este deloc dificil: posesorul intra pe site-ul bancii emitente, incarca o poza sau selecteaza o poza din galeria de imagini disponibila pe site si asteapta sa fie contactat de un reprezentant. In final, acestia pot avea satisfactia ca au participat direct la realizarea design-ului cardului si ca au un produs care ii diferentiaza de restul lumii.
In strainatate, personalizarea cardului din plastic a depasit limitele imaginatiei.
- Cardurile transparente s-au bucurat de un real succes in Belgia, unde dupa numai sase luni de la lansare banca emitenta a inregistrat o crestere cu 25% a bazei de clienti si o imbunatatire a imaginii brandului.
- Avand anumite parti invizibile in timpul zilei, cardurile care stralucesc in intuneric sunt folosite pentru a evidentia o marca, un nume sau un obiect. Aceste carduri se adreseaza in special tinerilor si s-au lansat prima oara in Malaysia.
- Tot in strainatate s-au lansat si cardurile tactile si cardurile lenticulare. Cardurile tactile permit imprimarea texturii diferitelor obiecte, cum ar fi cea a unei mingi de golf sau a unei perechi de blugi pe suprafata lor. Cardurile lenticulare sunt acele instrumente de plata care au o tehnologie incorporata ce creeaza impresia de miscare, avand pana la 10 imagini ce se schimba in functie de unghiul din care este privit cardul.
- Exista peste 40 de tipuri de arome pe care cardurile le pot avea, de la mirosul de cafea sau ciocolata si pana la cel de trandafiri, iar aroma dureaza aproximativ 6 luni.
Asadar, indiferent ca vorbim despre carduri care permit plati in viteza, carduri care ne aduc aminte de cea mai frumoasa vacanta petrecuta cu familia si prietenii sau carduri realizate dintr-un material exclusivist, toate aceste produse spun ceva despre noi – fie ca suntem pasionati de cele mai moderne tehnologii, fie nostalgici, suporteri impatimiti sau calatori cu program prelungit. Iar acest lucru reprezinta mult mai mult decat un instrument de plata, reprezinta o experienta inedita, in adevaratul sens al cuvantului.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News