Inainte de a pleca in vacanta este bine sa va notati numarul de urgenta al bancii unde puteti anunta imediat pierderea sau furtul cardului. In cazul in care va ganditi ca astfel de incidente pot fi rezolvate si dupa intoarcerea din concediu, riscati sa suferiti pierderi irecuperabile din contul bancar.
In cazul in care calatorim cu cardul la noi este important sa fie luate masuri de siguranta pentru a preveni aparitia unor fraude. Cel mai frecvent, acestea apar o data cu pierderea sau furtul cardului.
Chiar si fara a dezvalui nimanui codul PIN, fraudatorii pot face tranzactii neautorizate cu cardul pe internet. In strainatate, riscurile sunt si mai mari, deoarece acolo unii comercianti nu solicita introducerea codului PIN.
Un client al Bancii Transilvania a ajuns sa suporte o paguba de 800 euro, deoarece a anuntat banca dupa 2 zile de la pierderea cardului. Chiar daca se afla in strainatate si nu avea roamingul activat, banca a apreciat ca utilizatorul a dat dovada de neglijenta grava deoarece, si dupa sosirea in tara, a informat banca abia in urmatoarea zi.
Singurul mod in care ne putem proteja impotriva unor astfel de incidente este anuntarea imediata a bancii, dupa ce am constatat pierderea sau furtului cardului. De aceea, este esential sa avem la indemana numarul de urgenta al bancii, care poate fi apelat la orice ora.
Un apel rapid face cat toti banii din cont
Anuntarea bancii in cel mai scurt timp confera consumatorilor si dreptul de a beneficia de prevederile legale favorabile. In acest caz, pierderea maxima care poate fi suportata de client este de maxim 50 euro, pentru tranzactiile care au avut loc pana la anuntarea bancii, daca sunt indeplinite doua conditii de catre client:
1. a anuntat imediat banca despre furt/pierdere;
2. a pastrat elementele de securitate ale cardului in siguranta.
In cazul in care datele de siguranta ale cardului nu au fost pastrate in siguranta, dar banca a fost anuntata imediat, pierderea poate ajunge la maxim 150 euro. Conditia in acest caz este ca detinatorul cardului sa nu dea dovada de neglijenta grava (cum ar fi notarea codului PIN pe o hartie alaturi de card) ori sa nu respecte cu intentie obligatiile fata de banca.
In schimb, daca banca dovedeste ca utilizatorul cardului a actionat fraudulos, nu si-a indelpinit obligatiile din neglijenta grava ori intentionat, atunci orice tranzactie neautorizata este suportata de client pana la anuntarea bancii despre furtul sau pierderea cardului. Abia din acel moment, banii sai vor fi in siguranta.
Prin urmare, informarea neintarziata a bancii despre furtul sau pierderea cardului este aspectul cel mai important. In acest mod:
- este prevenita aparitia fraudelor, deoarece banca blocheaza utilizarea cardului. Astfel, fraudatorii nu pot folosi cardul, chiar daca sunt in posesia elementelor de siguranta;
- clientul beneficiaza de prevederile legale ce permit limitarea pierderilor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News