Comisia Europeana a propus crearea unei legislatii europene comune la nivelul UE, pentru stimularea comertului transfrontalier. Comerciantii vor putea exporta in mai multe tari, la costuri mai mici, ceea ce va permite consumatorilor sa aiba acces la oferte mai numeroase, mai bune si mai ieftine cu cel putin 10%.
In ciuda unei piete unice, comertul transfrontalier se confrunta inca cu multe obstacole. Multe dintre acestea sunt cauzate de legislatiile diferite in materie de vanzare din cele 27 de state membre, potrivit Comisiei Europene. Acestea au ca efect cresterea costurilor si creeaza complicatii in momentul efectuarii tranzactiilor transfrontaliere, in special pentru intreprinderile mici.
In acest sens, Comisia Europeana considera ca existenta unei legislatii comune, chiar si optionala (reprezentand o alternativa la legislatia nationala), va contribui la inlaturarea acestor obstacole si va oferi consumatorilor mai multe optiuni la cumparare.
„Fara a elimina posibilitatea aplicarii legislatiei nationale, Comisia Europeana adopta astazi o abordare inovatoare, bazata pe libera alegere, subsidiaritate si concurenta”, a declarat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justitie.
Aceasta va facilita schimburile comerciale prin instituirea un set unitar de norme pentru contractele transfrontaliere in toate cele 27 de tari ale UE. Atunci cand comerciantii isi ofera produsele in temeiul legislatiei europene comune in materie de vanzare, cumparatorii vor avea posibilitatea de a alege un contract european, usor de incheiat, care le ofera un nivel ridicat de protectie.
Propunerea Comisiei trebuie aprobata de statele membre si de Parlamentul European, care si-a exprimat deja sprijinul, prin votarea propunerii in prima parte a acestui an.
Avantaje pentru consumatori
1. Oferirea aceluiasi nivel ridicat de protectie a consumatorilor in toate statele membre
Spre exemplu, noua legislatie ar oferi consumatorilor dreptul de a alege in mod liber masurile reparatorii in cazul in care cumpara un produs defect - chiar la mai multe luni de la cumparare. Aceasta ar permite consumatorilor sa rezilieze contractul, sa solicite inlocuirea, repararea produsului sau o reducere de pret.
Aceste masuri reparatorii vor fi disponibile inclusiv pentru consumatorii care au cumparat produse cu continut digital, precum muzica, filme, programe informatice sau aplicatii care sunt descarcate de pe internet.
In prezent, o asemenea alegere libera a masurilor reparatorii exista numai in 5 state membre ale UE, respectiv Franta, Grecia, Lituania, Luxemburg si Portugalia.
2. Existenta unei oferte mai variate de produse, la preturi mai reduse
In prezent, consumatorilor care cauta in mod proactiv oferte mai bune in UE, in special online, li se refuza adesea vanzarea sau livrarea de catre comerciant. Anual, cel putin 3 milioane de consumatori se confrunta cu aceasta situatie, potrivit datelor furnizate de Comisie.
Cumparatorii online nu ar mai primi astfel mesaje, precum „Acest produs nu este disponibil in tara dumneavoastra”, ca urmare a diferentelor dintre legislatiile nationale in materie contractuala.
Consumatorii nu se vor mai lovi astfel nici de diferentele de pret pentru bunurile de consum intre tarile UE.
Un studiu recent de tip mistery shopper, care a testat ofertele disponibile online privind bunuri de consum populare, a aratat ca, in cel putin jumatate din cazuri, consumatorii ar putea cumpara produsele din alte tari ale UE cu cel putin 10% mai ieftin. Astfel, cetatenii din 12 tari membre UE, printre care se numara si cei din Romania, ar beneficia de preturi mai mici daca ar face cumparaturi in alte tari ale Uniunii.
Acelasi studiu a aratat ca alegerea produselor este mai limitata in aproximativ jumatate din statele membre ale UE. Pentru romani, aproximativ jumatate dintre cele mai populare 100 bunuri de consum nu erau disponibile online pe piata interna.
3. Cresterea increderii consumatorilor si asigurarea securitatii cu privire la drepturile acestora in cadrul tranzactiilor transfrontaliere
44% dintre consumatori afirma ca necunoasterea drepturilor de care beneficiaza ii descurajeaza sa cumpere din alte tari ale UE.
In acest sens, consumatorii vor fi informati intotdeauna despre drepturile acestora in propria limba, in mod clar, si vor trebui sa isi dea acordul pentru incheierea unui contract in baza acestei legislatii.
Avantaje pentru intreprinderi
1. Sistem comun (dar optional) de drept al contractelor, identic pentru toate statele membre
Astfel, comerciantii nu mai trebuie sa se confrunte cu dificultatile legate de incertitudinile create de aplicarea mai multor legislatii nationale in materie contractuala.
Aproximativ 71% din intreprinderile europene au declarat ca, in cazul in care ar avea posibilitatea de a alege, ar aplica o singura legislatie europeana in materie contractuala pentru toate vanzarile transfrontaliere catre consumatori din alte tari ale UE.
2. Reducerea costurilor de tranzactionare transfrontaliere
In prezent, intreprinderile care doresc sa efectueze astfel de tranzactii trebuie sa se adapteze unui numar de 26 de legislatii nationale diferite, sa le traduca si sa angajeze avocati care costa, in medie, 10.000 euro pentru fiecare piata de export suplimentara.
Astfel, costurile ar scadea daca intreprinderile nu ar mai fi nevoite sa isi adapteze site-urile de internet la legislatia fiecarei tari din UE in care isi comercializeaz? produsele, ceea ce va stimula sectorul comertului online.
3. Ajutarea IMM-urilor in vederea extinderii activitatilor pe piete noi
In prezent, doar 9,3% din intreprinderile europene efectueaza tranzactii transfrontaliere.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News