Cum poti fi dator la un credit pe care nu l-ai solicitat?
08 Iunie 2010 | Autor: Alexandra Popa
Clientii bancilor ar trebui sa fie foarte atenti cand desemneaza un imputernicit pe cont chiar daca este o persoana foarte apropiata. O clienta BCR din Galati a aflat ca fostul sot a obtinut din postura de imputernicit un overdraft, pentru care acum este facuta responsabila si din cauza caruia a ajuns la Biroul de Credit.
In 2006, Luminita M. din Galati a deschis un cont curent la BCR. Deoarece sotul ei nu avea un cont bancar propriu, a ales solutia ca firma la care lucra sa ii vireze salariul in contul sotiei. Banca a acceptat, iar sotia l-a desemnat imputernicit pe cont, pentru a avea acces la fondurile ce ii erau virate.
Ulterior, sotul a solicitat la BCR - sucursala Galati un overdraft de 13.000 lei, iar banca a fost de acord, fara a lua in calcul faptul ca solicitantul liniei de credit nu este si titular al contului.
“Nu cunosc amanunte ale acestui demers, nici cine l-a initiat si nici in ce conditii a fost acordat, nu am vazut si nu am semnat niciun document, nu mi s-a cerut si nu mi-am dat acordul de a-mi fi utilizat contul in vreun scop”, a precizat clienta bancii pentru Conso.ro.
Lucrurile se complica
Dupa ce banii din linia de credit au fost cheltuiti, intre cei doi soti au intervenit mai multe neintelegeri si cei doi au decis in final sa divorteze. Intre timp, sotul si-a schimbat si locul de munca si nu a mai dorit ca salariul sa ii fie virat in contul fostei sotii.
In consecinta, deoarece contul clientei nu a mai fost alimentat corespunzator, s-au inregistrat intarzieri de plata, iar banca a decis sa o raporteze catre Biroul de Credit ca restantiera.
“Pe data de 5 mai (n.r. - 2010), avand intentia de a contracta un credit de refinantare a unui alt imprumut pe care il am la BCR, care ar corespunde posibilitatilor mele financiare mult mai bine decat creditul in sold, acesta fiind deosebit de pagubos pentru mine, mi s-a comunicat ca figurez cu 91 zile intarziere la plata descoperitului de cont”, ne-a spus Luminita M.
Cine plateste pentru un descoperit ce nu trebuia acordat?
Deoarece sumele aferente overdraftului au fost contractate doar de catre sot, clienta a solicitat bancii ca datoria sa ii fie imputata acestuia sau celor care au comis eroarea, iar datele ei sa fie sterse de la Biroul de Credit.
In urma sesizarilor facute, reprezentantii bancii i-au explicat clientei ca fostul sot a primit overdraftul ca urmare a unui protocol de colaborare intre banca si fostul angajator al lui. Datele aferente conturilor si ale clientilor ce urmau sa primeasca descoperit de cont au fost depuse de angajator “sub semnatura privata si stampila”.
In consecinta, banca a deschis linii de credit pentru fiecare cont transmis in acest mod de angajator, fara sa mai verifice daca beneficiarul era sau nu titularul respectivului cont.
“Acum, cei din sucursala ridica din umeri si spun ca overdraftul nu trebuia acordat fara acordul titularului”, ne-a precizat Luminita M., insa banca nu-si asuma si consecintele erorii comise.
Chiar si directia de specialitate din BCR ii da dreptate, inclusiv in scris. Mesajul transmis intr-una dintre notificari este foarte relevant: “Referitor la situatia prezentata de catre dvs., aceasta a fost analizata la nivelul directiei de specialitate, urmare careia a rezultat faptul ca la descoperitul de cont mentionat de catre dvs., avand in vedere ca nu aveti calitatea de coplatitor, nu aveti obligatii de plata pentru acest produs”, se spune in scrisoarea bancii.
Banca aplica mai departe dobanzi de penalizare
Cu toate ca reprezentantii bancii au ajuns la concluzia ca titularul contului nu are nimic de platit, contul are in continuare sold negativ si continua sa se acumuleze dobanzi penalizatoare. Pe buna dreptate, clienta se intreaba de ce situatia nu este clarificata din moment ce banca i-a dat dreptate si in scris?
Intrebati de Conso.ro despre ce drepturi are un imputenicit pe cont si daca descoperitul de cont pot fi solicitat si de alta persoana in afara de titularul contului, reprezentantii BCR nu au dorit sa comenteze.
Conform contractului de cont curent incheiat intre BCR si clienta, imputernicitilor li se confera drepturi nelimitate. Totusi, nu se precizeaza ca acestia ar putea sa obtina o linie de credit fara acordul titularului.
BCR Galati comite gafa dupa gafa
Gafele comise de functionarii sucursalei BCR din Galati nu se opresc aici. Fiind in process de divort si partaj, Luminita M. a facut o cerere catre unitatea bancii, solicitand informatii despre toate creditele contractate de sotul acesteia, pentru a le prezenta instantei. Pentru a da greutate solicitarii si a demonstra calitatea de parte in proces, Luminita M. a atasat si un certificat de grefa oferit de Judecatoria Galati.
Angajatii sucursalei BCR Galati nu numai ca nu i-au inmanat documentele solicitate, dar au trimis detalii despre creditele detinute de sot catre Judecatoria Tulcea si au anuntat-o despre acest demers printr-o scrisoare.
Doar ulterior, dupa ce clienta a sesizat banca in legatura cu eroarea comisa, documentatia a fost trimisa catre Judecatoria Galati, unde procesul este pe rol.
“Am facut solicitarea aceasta si la alte banci si toate mi-au dat mie documentele. Numai BCR le-a trimis la Judecatorie. Nu stiu daca este corect sau legal, dar macar de data aceasta au trimis la judecatoria care trebuie”, ne-a declarat Luminita M.
Update: In urma demersurilor Conso.ro, BCR a decis sa stearga datoria doamnei Luminita M. si sa ii corecteze datele din Biroul de Credit.
Avantajul unui card bancar in dauna banilor de buzunar se rezuma la gestionarea mai eficienta sumelor oferite de adulti, posibilitatea parintelui de a filtra sumele cheltuite, familiarizarea cu serviciile bancare online.
Cardurile pot oferi asigurare de calatorie gratuita, intrari in business loungeuri, moneyback, curs de schimb preferential, dar taxa de administrare poate fi piperata daca nu ne intra venituri recurente apreciabile in cont.
Posesorii cardurilor emise sub sigla Visa si Mastercard pot recupera o parte din cheltuielile facute in strainatate, in anumite conditii, daca isi inroleaza cardurile in programele propuse de cele doua companii.
Mai multe banci ofera asigurari de calatorie fara costuri suplimentare in cadrul pachetelor ce includ carduri de debit, in unele cazuri cu conditia incasarii lunare in cont a unor sume prestabilite.