Comertul electronic transfrontalier va lua amploare in urma acordului politic la care au ajuns recent Parlamentul European, Consiliul si Comisia de a pune capat geoblocarii nejustificate pentru consumatorii care doresc sa achizitioneze produse sau servicii online in interiorul UE. La ce trebuie sa fie atenti consumatorii cand fac cumparaturi in strainatate?
Noile norme vor stimula comertul electronic, in beneficiul consumatorilor si al intreprinderilor care profita de avantajele pietei online tot mai dezvoltate din UE. Noile norme le vor permite cetatenilor europeni sa aleaga site-ul de pe care doresc sa cumpere, fara sa fie blocati sau redirectionati. Pana la Craciunul urmator, aceasta va deveni o realitate, potrivit vicepresedintelui Comisiei Europene si comisar responsabil cu piata unica digitala, Andrus Ansip.
De asemenea, Comisarul pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM-uri, Elzbieta Bienkowska, a adaugat ca urmatorul pas va consta in reducerea tarifelor pentru serviciile de livrare transfrontaliera a coletelor, care continua sa ii descurajeze pe cetateni de la achizitionarea si vanzarea produselor dintr-o alta tara din UE.
Care sunt beneficiile pentru consumatori?
Eliminarea geoblocarii nejustificare va avea ca efect cresterea pietei de comert electronic international, prin oferirea posibilitatii consumatorilor de a avea acces la o gama cat mai larga de oferte, indiferent daca acestia intra fizic intr-un magazin din alta tara sau daca fac cumparaturi online. Pe langa eliminarea tarifelor de roaming si portabilitatea, cetatenii UE vor beneficia si de posibilitatea de a achizitiona online mobilier nou, de a rezerva camere de hotel sau de a-si utiliza cardul de credit peste granite, la fel ca acasa, a concluzionat Mariya Gabriel, comisarul responsabil cu economia digitala si societatea digitala.
Pentru cetateni, acest lucru inseamna ca vor putea sa foloseasca internetul pentru a cumpara aparate electrice noi, a inchiria o masina sau a-si achizitiona bilete la concerte peste granite, in aceleasi conditii ca si in tara lor de origine.
Noile norme vor garanta faptul ca cetatenii nu se vor mai confrunta cu obstacole precum solicitarea de a plati cu o carte de debit sau de credit emisa in alta tara. Pentru intreprinderi, acestea vor aduce o mai mare certitudine juridica in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor la nivel transfrontalier.
Pentru ce situatii concrete se aplica noile norme?
Noile norme stabilesc trei situatii specifice in care sa poata fi exclusa de la bun inceput orice justificare si orice criteriu obiectiv care ar permite aplicarea unui tratament diferit clientilor din state membre diferite ale UE.
1. Vanzarea de bunuri fara livrare fizica. Exemplu: un client din Belgia doreste sa cumpere un frigider si gaseste cea mai buna oferta pe un site german. Clientul va avea dreptul sa comande produsul si sa il colecteze la sediul comerciantului sau sa organizeze el insusi livrarea la domiciliul sau.
2. Vanzarea de servicii prestate pe cale electronica. Exemplu: o consumatoare bulgara doreste sa cumpere servicii de gazduire pentru site-ul sau de la o intreprindere spaniola. Aceasta va avea acum acces la serviciu, se va putea inregistra si va putea achizitiona serviciul respectiv fara a plati comisioane suplimentare fata de un consumator spaniol.
3. Vanzarea de servicii prestate intr-un loc fizic anume. Exemplu: o familie din Italia poate cumpara direct bilete la un parc de distractii din Franta, fara a fi redirectionata catre un site din Italia.
Pentru a putea efectua insa de cumparaturi peste hotare in siguranta si fara dureri de cap, consumatorii trebuie sa tina cont de anumite aspecte.
Cu ce card se pot face plati in strainatate?
Primul aspect pe care trebuie sa il stie consumatorii este ca indiferent daca este vorba de o plata la un POS sau de una online, il reprezinta faptul ca tranzactia sa fie efectuata prin intermediul unui card cu utilizare internationala . Majoritatea cardurilor emise in Romania, care nu au inscriptionata o restrictie de utilizare pot fi folosite oriunde in lume, mai putin in tarile supuse unui embargo.
Trebuie stiut ca exista comercianti care solicita semnarea chitantelor POS pentru a putea compara semnatura cu cea de pe card, chiar si pentru tranzactiile Chip&PIN. Prin urmare, este indicat ca banca de pe spatele cardului sa contina semnatura detinatorului. In cazul platilor online, verificarea se face prin intermediul parolei 3DSecure, asa cum arata
Baniipenet.
Unele tranzactii pot fi efectuate doar cu cardul de credit
Pe de alta parte, pot exista unele situatii (rezervare la un hotel, inchirierea unei masini) in care comerciantii sa solicite neaparat plata prin intermediul unui card de credit, ca o garantie suplimentara.
Potrivit
BaniIQ, in piata exista carduri care includ si asigurari de sanatate, de calatorie sau pentru cumparaturi, chiar si in strainatate. Totodata, detinerea unui card de tip contactless se poate dovedi de un real ajutor atunci cand se doreste plata rapida si usoara a titlurile de calatorie pentru transport sau pentru diferite atractii turistice.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News