Romania sta bine la conectivitatea la Internet, insa este pe ultimul loc in Uniunea Europeana la competente digitale si in ceea ce priveste tranzactiile online. Doar 7,7% dintre utilizatorii de internet folosesc serviciile bancare online si numai 17% fac cumparaturi online – cea mai scazuta rata dintre toate tarile UE.
Si in ceea ce priveste integrarea tehnologiei digitale de catre intreprinderi, Romania este pe ultimul loc intre tarile UE, punctajul sau de 0,19 fiind si cel mai mic dintre cele primite la cele cinci directii analizate.
Comisia Europeana a publicat Indicele economiei si societatii digitale (DESI) 2015, ce prezinta situatia din fiecare stat membru. Raportul releva faptul ca Romania, desi a inregistrat progrese in sfera digitala, ocupa in continuare ultima pozitie in clasamentul european in ceea ce priveste acest sector.
Principalele directii de dezvoltare in domeniul pietei unice digitale sunt: conectivitatea, competentele digitale ale utilizatorilor, utilizarea internetului, digitalizarea serviciilor publice si integrarea tehnologiilor digitale.
In ceea ce priveste conectivitatea, Romania inregistreaza cele mai bune rezultate. Cu un punctaj global de 0,49, Romania se situeaza pe locul 20 in randul tarilor UE. Un procent tot mai important din populatie este abonat la retele in banda larga rapida (in prezent 59% dintre abonamentele la internet fix sunt abonamente la conexiuni rapide de internet, fata de 54% in anul 2013 – ceea ce plaseaza Romania pe locul 2 din acest punct de vedere).
Cu toate acestea, 10% din gospodariile din Romania nu sunt nici acum legate la retele fixe in banda larga si aproape jumatate din gospodarii nu au abonamente la retelele fixe in banda larga.
Pe de alta parte, raportul plaseaza Romania pe ultimul loc in clasamentul statelor membre la capitolul competente digitale, desi, fata de anul trecut, a inregistrat usoare progrese in domeniu. Astfel, numai 20% dintre romani detin competente digitale de baza, Romania avand cel mai mic procent de specialisti ITC – 1,3% – in totalul fortei de munca din toate tarile UE. De asemenea, nivelul increderii utilizatorilor este foarte redus (doar 7,7% dintre utilizatorii de internet folosesc serviciile bancare online si numai 17% fac cumparaturi online – cea mai scazuta rata din toate tarile UE).
La activitatile online, Romania se situeaza tot pe utlimul loc in randul tarilor UE. Romanii par sa manifeste cea mai mare reticenta atunci cand trebuie sa incheie tranzactii pe internet. Totusi, ei citesc stiri online (70%), asculta muzica, vizioneaza filme si joaca jocuri online (46%), utilizeaza internetul pentru apeluri vocale sau video (46%) sau prin intermediul retelelor de socializare (67%) si consulta continut video prin conexiunile la internet in banda larga (mai ales prin serviciile de video la cerere — 33%). Interesul manifestat de romani pentru cele mai multe dintre aceste activitati este mai mare decat in ansamblul UE.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News