Multe banci percep comisioane usturatoare pentru retragerea de numerar de pe cardurile de credit, desi ANPC sustine ca OUG 50/2010 le interzice in mod expres. Practica a fost sanctionata de curand de ANPC, insa doar in cazul CEC Bank. Ramane de vazut ce se va intampla in cazul celorlalte banci care percep consumatorilor aceste comisioane.
In urma unui control tematic desfasurat in perioada 28.08.2017- 06.10.2017 pentru verificarea respectarii prevederilor legale privind modalitatile sau mijloacele de desfasurare a activitatilor de publicitate a operatorilor financiari bancari, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC)
a amendat CEC Bank pentru ca percepea un comision de retragere numerar la cardul de credit.
Consumatori taxati pentru retragerile de numerar
“Astfel, in cuprinsul flyer-ului de promovare a unui card de credit, in exemplul de calcul reprezentativ oferit se mentioneaza ca si cost ce urmeaza a fi perceput comision de retragere numerar in reteaua proprie:1%, minim 2 lei. Analizand lista de tarife si comisioane aferenta produsului financiar pusa la dispozitia consumatorilor pe site-ul propriu al operatorului (accesat la data de 02.10.2017), s-a constatat ca acest comision este perceput in prezent, pentru toate retragerile de numerar (sume trase, de altfel, din credit) de la ATM sau prin EPOS ghiseu din reteaua bancii”, se arata in raportul publicat de ANPC privind controlul tematic desfasurat.
Motivatia ANPC se bazeaza pe faptul ca banca acorda consumatorilor un credit cu card atasat, cardul fiind instrumentul de plata aferent utilizarii sumelor din credit, durata de valabilitate a cardului ca si instrument de plata fiind inscriptionata pe suprafata acestuia.
“Analizand cu atentie pliantele care promoveaza acest produs financiar, rezulta din modul in care acestea sunt prezentate, faptul ca singura modalitate de retragere de numerar din linia de credit de catre consumatori este doar cea purtatoare de costuri in sarcina acestora, astfel ca, se constata faptul ca banca incalca dreptul consumatorului de a efectua retrageri de numerar din creditul acordat fara plata unui comision de retragere numerar”, a argumentat ANPC.
In acest sens, aceasta practica este considerata contraventie prin incalcarea prevederilor art. 35 alin. 1 lit. d) din OUG nr. 50/2010 modificata, care mentioneaza ca se interzice perceperea unui comision de retragere pentru sumele trase din credit, iar ANPC a sanctionat banca cu amenda contraventionala in cuantum de 55.000 lei.
Constatand ca acest comision nu se regaseste printre cele pe care, in mod expres si limitativ, le mentioneaza legea, reprezentantii Autoritatii au solicitat bancii o situatie centralizata cu numarul contractelor de card de credit detinute de populatie care se regasesc in aceasta situatie si valoarea totala a sumelor incasate de la consumatori sub forma de comision de retragere numerar.
Astfel, in perioada 01.06.2010-30.09.2017 banca a colectat aproximativ 5,25 milioane lei, suma incluzand comisioanele percepute in baza contractelor in derulare, dar si a celor care figureaza in prezent ca fiind reziliate.
ANPC a dispus totodata repararea deficientelor constatate prin procesul verbal in termen de maximum 15 zile, precum si restituirea sumelor incasate fara temei legal in cazul contractelor de card de credit de acest tip.
La solicitarea Conso.ro, reprezentantii bancii au precizat ca au contestat in instanta decizia ANPC, considerand ca practica bancii respecta legea.
“Va asiguram ca suntem preocupati in permanenta de respectarea legii si de mentinerea unei atitudini deschise, oneste si profesioniste fata de clientii nostri, atribute ce fac parte din valorile fundamentale ale brandului CEC Bank. In acest sens, va putem comunica faptul ca am contestat in instanta rezultatele actiunii intreprinse de ANPC, intrucat le-am apreciat ca neintemeiate, banca noastra procedand cu respectarea legii”, au precizat reprezentantii CEC Bank.
Practica se intalneste la majoritatea bancilor
Desi doar CEC Bank a fost subiectul unei astfel de amenzi pentru perceperea unui comision de retragere numerar de pe cardul de credit, analiza produselor similare de pe piata arata ca acesta nu este nicidecum un caz singular, ci dimpotriva, practici similare se intalnesc la aproape toate bancile care activeaza pe piata din Romania. Mai mult, banca sanctionata de ANPC percepea un nivel relativ redus al comisionului fata de alte banci din piata.
Comisionul de retragere numerar se ridica in majoritatea cazurilor la 1-2% din suma trasa de pe cardul de credit.
La nivel de piata, BCR are cel mai ridicat nivel al comisionului perceput - 3%, minim 10 lei.
Insa comisioane de peste 2% la bancomatele proprii se mai regasesc si la alte banci, cum sunt Marfin Bank (2,75%, minim 10 lei), Bancpost (2%, minim 10 lei), Idea Bank (2%, minim 10 lei), Credit Europe (2% + 2,5 lei), UniCredit Bank (2%), OTP Bank (2%, pentru MasterCard Credit, 1% pentru alte carduri din portofoliu).
Si lista nu se opreste aici, continuand cu mai multe banci unde comisionul depaseste 1%. Spre exemplu Banca Transilvania percepe un comision de 1,75%, minim 2,5 lei pentru cardurile cobranded si 1%, minim 2,5 lei pentru alte carduri, Alpha Bank (1%, minim 2 lei), Banca Romaneasca (1%, minim 1 leu).
Mai nou se poate si fara comisioane!
Pe de alta parte, exista si o banca (BRD) care in prezent nu mai percepe niciun comision pentru acest tip de operatiune la niciun bancomat, propriu sau al altor banci.
Totodata, alte banci (Raiffeisen Bank, Libra Internet Bank, si TBI Bank) au ales sa nu perceapa niciun comision de retragere numerar la propriile bancomate, mentinand insa taxe ridicate la ATM-urile altor banci din sistem. Pe de alta parte, in cazul Garanti Bank comisionul este 0% doar pentru ATM-urile situate in sediile agentiilor (in cazul altor bancomate proprii, comisionul este de 1% + 5 lei).
Insa nici politica acestor banci nu a fost constanta, in intervalul de timp mentionat in decizia ANPC din cazul CEC Bank (01.06.2010-30.09.2017).
Ramane de vazut ce se va intampla in perioada urmatoare, daca ANPC va dispune masuri similare si in cazul celorlalte banci care percep sau au perceput consumatorilor comisioane pentru retragerea de numerar la cardurile de credit.
Conso.ro a solicitat mai multor banci din piata reactii in legatura cu aceasta practica, insa singurul raspuns l-am primit din partea oficialilor Garanti Bank.
“Cardul de credit este un instrument de plata electronica acordat consumatorului, pentru efectuarea de plati electronice, ca scop principal. In linie cu acest scop, consumatorii au posibilitatea de a face trageri necomisionate din linia de credit, prin intermediul platilor electronice catre terminalele POS.
Tinand cont de aceste doua aspecte, consideram ca respectivul comision, cel de utilizare bancomat, ar trebui sa fie considerat un comision asociat instrumentului de plata, conform OUG 113/2009 (Art. 99 si Art. 111), nu in categoria comisioanelor de retragere de numerar interzise prin Ordonan?a 50/2010.
De asemenea, Ordinul 505/2014 emis de ANPC in noiembrie 2014 si intrat in vigoare in martie 2015, impune informarea consumatorilor referitor la costul operatiunilor efectuate la ATM cu cardurile de debit sau de credit, incluzand in operatiunile mentionate si eliberarea de numerar (Art. 2 si Art. 3).
Conform listei de tarife si comisioane a Bancii, in vigoare la aceasta data, prin intermediul cardurilor de credit emise de Garanti Bank se poate retrage numerar fara comision prin intermediul ATM-urilor proprii, locate la sediile agentiilor Garanti Bank. Suplimentar, clientul poate utiliza limita de credit fara comision, pentru tranzactiile efectuate la comercianti si pentru transferurile prin internet banking, din linia de credit in contul curent al clientului.”
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News