Piata auto autohtona incepe sa piarda din viteza. Vanzarile de autovehicule din primele 6 luni arata scaderi importante, in special la marcile produse in Romania. Creste in schimb interesul pentru masinile din import, in special pentru cele din clasa mini. Se mai observa ca tot mai multi prefera motorizarile pe benzina, in defavoarea celor diesel.
Apropierea verii a consemnat o scadere a vanzarilor de masini. Potrivit rezultatelor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), in iulie s-au vandut 23.488 de autoturisme, cu doar 19 masini mai mult decat in luna mai. Cele mai importante scaderi s-au inregistrat la vanzarile modelului Dacia Logan. Daca in luna mai, acestea inregistrau o crestere de 16,8% mai mult decat in perioada similara a anului trecut, in iunie s-a inregistrat o scadere de 7,2%. Este deja a 5-a luna din prima jumatate a anului in care vanzarile modelului Logan scad fata de perioada similara a anului trecut.
Explicatiile reprezentantilor uzinei de la Pitesti pentru scaderea vanzarilor Dacia se leaga de scoaterea din productie a modelului Solenza, dar si de scaderea interesului pentru modelul utilitar al companiei, aflat si el in ultimul an de productie.
Chiar daca inregistreaza o scadere a vanzarilor in prima parte a acestui an, producatorul Dacia ramane pe primul loc in topul vanzarilor, cu aproape 50.000 de modele vandute in 6 luni.
Scaderea vanzarilor la modelele produse in Romania a fost determinata si de situatia incerta de la Uzina Daewoo din Craiova. In asteptarea unui nou proprietar, compania nu a mai adus nimic interesant pe piata romaneasca, singura noutate fiind ca de la 1 ianuarie 2007 toate modelele vor fi echipate cu motoare Euro4.
Pana atunci, insa, interesul romanilor pentru modelele Matiz sau Cielo este in scadere, in ciuda preturilor atractive la care sunt vandute. In primele 6 luni ale anului, au fost vandute 9.462 de autoturisme produse de Daewoo. Daca tendinta va continua, in cateva luni producatorul de la Craiova va pierde locul 2 in topul marcilor.
Renault se vinde inca bine
Scaderea vanzarilor de automobile produse in tara este compensata de interesul romanilor pentru masinile din import. Acestia sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru o marca de prestigiu mondial, care ofera dotari substantial mai bune si sunt mai fiabile decat multe modelele autohtone.
Datele APIA arata ca, in timp de vanzarile de masini autohtone s-au diminuat in 6 luni cu 8,6%, solicitarile pentru automobile din import au crescut cu 31,8%.
Renault este in prima jumatate a anului marca de import cea mai vanduta, cu un numar de 9.164 de masini. Cu o crestere de doar 4% fata de perioada similara a anului trecut, producatorul francez este amenintat de Skoda, o marca tot mai solicitata de romani. Producatorul ceh a vandut 8.863 de masini, inregistrand o crestere de 41,2%. Pe pozitia a treia se afla Volkswagen, cu peste 7.000 de masini vandute.
In ultimul timp, alti trei competitori reduc luna de luna distanta care ii separa de podium. Cu o gama foarte atractiva de modele si cu o politica agresiva de promovare, Ford, Peugeot si Opel au vandut foarte bine in prima jumatate a anului. Daca Ford a inregistrat, fata de perioada similara a anului 2005, o crestere de 78%, Peugeot a crescut cu peste 117%, in timp ce Opel si-a majorat vanzarile cu 102,2%.
Noul Renault Clio, lansat in acest an, s-a vandut foarte bine, fiind primul in topul vanzarilor in functie de modele. Pe pozitiile 2, 3 si 4 urmeaza Skoda cu modele Fabia, Octavia Tour si noua Octavia. De remarcat, cresterea cu 230,4% a vanzarilor modelului VW Polo.
In total, in primele 6 luni ale anului, au fost vandute 117.456 de autoturisme, cu 7,8% mai mult decat anul trecut. Cresterea la jumatatea anului este deocamdata sub valoarea estimata de APIA, de 10% pentru tot anul 2006.
Programul de reinnoire a parcului auto, care permite schimbarea a 16.500 de masini mai vechi de 12 ani cu unele noi, va contribui la cresterea vanzarilor auto, in special pentru marcile autohtone, preferate in acest program.
Creste interesul pentru masinile mini
Aglomeratia tot mai mare de pe strazile marilor orase si pretul carburantilor au determinat o reorientare a multor romani pentru masinile mici, din clasa A. Aproape toti producatorii prezenti pe piata autohtona au in oferta un asemenea model. Acesta are dimensiuni reduse, de aproximativ 3,5 metri lungime, este echipat cu motoare mici si economice, care consuma in jur de 4-6 litri de combustibil la suta de kilometri. Au avantajul ca se strecoara usor in trafic si sa pot parca in locuri stramte. Pretul unei asemenea masini este sub 10.000 de euro.
In primele 6 luni vanzarile de autoturisme din clasa mini au crescut de patru ori fata de perioada similara a anului trecut. Din cele 8371 de masini vandute, 6.226 au fost Daewoo Matiz. Cota de piata a acestei masini este insa in scadere, pozitia sa fiind amenintata de Chevrolet Spark, o versiune imbunatatita a modelului Matiz, produsa insa de General Motors.
Intre modelel preferate de romani la aceasta clasa se mai afla Peugeot 107 si Fiat Panda. Vanzari bune au avut si Citroen C1 si Toyota Aygo, modele care dispun de aceeasi platforma tehnica si aceleasi motorizari ca si Peugeot 107.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News