Guvernul a lansat in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care tarifele la RCA vor fi plafonate timp de 6 luni, pentru a se stopa cresterea exploziva a preturilor dupa falimentul City Insurance, fostul lider autoritar al pietei.
In nota de fundamentare se arata ca prima medie anualizata la nivelul pietei RCA, fara a include City Insurance, a inregistrat o crestere puternica anul trecut. Daca in primul semestru din 2021 prima medie anualizata a fost de 578 de lei, in trimestrul 3, dupa retragerea autorizatiei City Insurance a fost de 725 de lei, iar aceasta a ajuns in trimestrul 4 sa fie de 1.050 de lei.
Majorarea tarifelor RCA si politica majoritatii asiguratorilor de a nu oferi plata in rate la comercializarea contractelor RCA se suprapun unei cresteri ample a preturilor la energie si materii prime inregistrate la nivelul economiei nationale.
Aceasta crestere se reflecta in majorarea preturilor bunurilor de larg consum si ale serviciilor, ceea ce genereaza in final dificultati financiare, atat populatiei cat si agentilor economici care au obligatia de a incheia asigurarea RCA pentru vehiculele aflate in proprietate, ceea ce poate conduce la cresterea numarului de vehicule neasigurate.
Ce prevede proiectul de act normativ
Solutiile propuse vizeaza, in primul rand, limitarea temporara, pentru 6 luni, a tarifelor de prima practicate de catre asiguratorii RCA.
De asemenea, se impune o diferentiere intre persoanele fizice si cele juridice, deoarece “exista diferente intre puterea de cumparare a persoanelor fizice si cea a persoanelor juridice, iar frecventa daunei inregistrata pe categoria de risc a persoanelor fizice este considerabil mai scazuta decat cea inregistrata pentru persoanele juridice”
Astfel, pentru persoanele fizice, limitarea tariful maximal se va face prin plafonarea la nivelul tarifului de referinta publicat de catre A.S.F. iar pentru persoanele juridice limitarea la tariful utilizat la incheierea contractelor RCA prin intermediul mecanismului asiguratului cu risc ridicat, adica tariful de referinta publicat de catre A.S.F. inmultit cu 1,36.
Tarifele de prima maxime sunt stabilite pentru clasa de bonus/malus B0. In functie de istoricul de dauna al asiguratului, societatile de asigurare RCA vor aplica clasa de bonus/malus in care se incadreaza acesta (in prezent, 98,5 % dintre asigurati se afla in clase de bonus si 1,5% in clase de malus, potrivit notei de fundamentare).
ASF va trebui sa supravegheze incadrarea societatilor de asigurare in limitele maxime prevazute de lege, iar depasirea acestora constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 50.000 lei.
Cum arata tarifele de referinta pentru persoane fizice si firme
Varsta/CMC
<=1.200
1.201-1.400
1.401-1.600
1.601-1.800
1.801-2.000
2.001-2.500
>2.500
<=30
1.286
1.335
1.553
1.710
1.853
2.545
3.551
31-40
802
789
917
1.045
1.159
1.577
2.354
41-50
794
815
956
1.039
1.140
1.598
2.261
51-60
762
780
913
1.069
1.119
1.569
2.304
>60
796
817
946
1.072
1.146
1.703
2.482
Acestea sunt tarifele corespunzatoare clasei B0. Sunt insa 8 clase de bonus si exista niveluri de reducere pentru fiecare-B1-5%, B2-10%, B3-15%, B4-20%, B5-25%, B6-30%, B7-40%, B8-50%.
Clasa B0 este atribuita unui asigurat nou, care nu are un istoric de daune. O clasa de bonus se obtine daca, in anul calendaristic anterior datei de intrare in valabilitate a politei nu au fost inregistrate daune pe asigurarea RCA.
Cu alte cuvinte, un sofer de 35 de ani cu un autovehicul de 1.201-1.400 cmc, va plati o prima de 789 lei. Daca insa se afla in clasa B2 de bonus, deci in ultimii doi ani anteriori momentului incheierii politei de asigurare nu a inregistrat daune, suma din tabel va fi inmultita cu 0,9 (reducere de 10%) astfel incat va scoate din buzunar doar 710 lei.
La firme, tariful de referinta este de 1.881 lei pentru capacitati cilindrice sub 1.200 cmc, 1.704 (1.201-1.400 cmc), 1.513 lei (1.401-1.600 cmc), 1.412 lei (1.601-1.800 cmc), 1.487 lei (1.801-2.000 cmc), 1.699 lei (2.001-2.500 cmc) si 2.017 lei la peste 2.500 cmc.
Tariful RCA se va calcula dupa formula pret referinta x clasa de bonus/malus. De exemplu, pentru un autovehicul de 1.401-1.600 cmc, daca asiguratul este in clasa B3 de bonus se va aplica o reducere de 15% si se va plati in final 1.286 lei.
Proiectul prevede ca tarifele RCA plafonate se aplica in cazul contractelor anuale incheiate dupa intrarea in vigoare a HG , iar comisioanele de distributie se limiteaza la maximum 5% din prima bruta incasata.
Pentru achizitionarea unui autoturism, majoritatea bancilor ofera creditele de nevoi personale. Exista banci care au conturat produse distincte-creditele auto-iar in prezent avem si oferte dedicate strict pentru masinile electrice sau hybrid.
Dupa un an agitat, caracterizat de falimentul liderului City Insurance si scumpirea accelerata a tarifelor, pe piata RCA se fac primii pasi pentru cresterea concurentei prin aparitia Axeria Iard.
Masinile electrice sau hibride au inceput sa ocupe o pozitie inalta in alegerile soferilor din Romania In ultimii ani, din ce in ce mai multi impatimiti de autoturisme si, mai ales, sustinatori ai mediului, achizitioneaza sau se documenteaza despre modelele verzi.
Inflatia s-a apropiat de 8% si sunt sanse mari sa avem o inflatie cu doua cifre la inceputul anului viitor, pe masura ce preturile mari la energie sunt transmise si in alte costuri de productie. Cum ne protejam economiile personale?