Alegerea unei masini se face dupa mai multe criterii, importanta acordata fiecaruia fiind diferita de la o persoana la alta. Unii pun accent pe aspect, altii pe motorizare sau dotari. Reputatia marcii sau garantia oferita sunt, de asemenea, factori importanti. Insa, indiferent de preferinte, pretul este un aspect care nu este niciodata neglijat.
Am dorit sa aflam ce legatura exista intre numarul de masini vandute dintr-un anumit model si pretul acestora, pe baza datelor statistice publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Am ales cele mai vandute modele de import din clasele B si C, adica masinile cele mai des intalnite pe soselele tarii.
Fiecare dintre modelele selectate este echipat cu cateva elemente minime de siguranta si comfort: ABS, aer conditionat, servodirectie si radio cu CD. Am incercat sa alegem motorizari apropiate, pentru a face o comparatie cat mai exacta. Toate masinile sunt propulsate de motoare pe benzina. In determinarea preturilor, nu am tinut cont de eventualele promotii existente la dealeri.
La clasa B, diferentele de pret intre modelele analizate sunt de cateva sute de euro. Incluzand dotarile mentionate mai sus, am gasit o singura masina care nu depaseste 10.000 de euro, cu toate taxele incluse. Este vorba de Fiat Albea, model care a beneficiat de o serie de imbunatatiri importante in acest an, avand un aspect mai atractiv si o noua motorizare. Modelul nostru are un pret de 9.902 euro, fiiind astfel pe primul loc in clasa B. Masina are un motor de 1,4 litri, care dezvolta 77 de CP. Sistemul ABS si un radio CD sunt disponibile optional la nivelul de echipare Active Plus. Spatiul oferit pasagerilor si pentru bagaje este printre cele mai mari din clasa sa. Schimbarile la nivel de aspect si pretul sub 10.000 de euro, fac din Albea un concurent serios pentru Dacia Logan pe piata romaneasca.
Pe locul secund se afla Skoda Fabia, un model care sta bine si la nivelul numarului de unitati vandute, fiind chiar mai cerut decat Fiat Albea. Pretul sau este de 10.328 euro. Masina este echipata cu un motor de 1,2 litri, care ofera 64 de CP. Echiparea standard la varianta Avantaj nu ofera decat servodirectie si aer conditionat. Masina nu este foarte puternica, dar consuma putin si este fiabila.
O alta marca a grupului Volkswagen ocupa locul trei. Seat Ibiza ofera pentru 11.035 euro un design indraznet si dotari generoase. Masina are 70 de CP dezvoltati de un motor de 1,2 litri. Nivelul de echipare All Inclusive ofera ABS, aer conditionat, servodirectie si radio CD cu MP3 in dotarile standard.
La mica distanta se afla Ford Fiesta. Cu o imagine restilizata in acest an, modelul se vinde din ce in ce mai bine in Romania. Motorul de 1,25 litri pune la dispozitia soferului 75 de CP. Din pacate dotarile de serie la nivelul de echipare Comfort nu sunt foarte generoase. Pentru ABS, aer conditionat si Radio CD se platesc peste 1.000 de euro. Marele atu al acestui model este insa garantia de 4 ani sau 100.000 km oferita de producator. Majoritatea concurentilor ofera doar jumatate din garantia celor de la Ford.
Unul din concurentii Ford pe acest segment este Opel Corsa. Cu un pret foarte apropiat de cel al modelului Fiesta, masina de oras a celor de la Opel s-a vandut foarte bine, insa acum nu mai este disponibila la dealerii din tara. Actualul model Corsa va fi inlocuit cu o noua generatie, care din noiembrie va fi disponibila si in Romania. Complet redesenat, noul model va arata mai agresiv decat actuala generatie. Pretul va fi si el mai mare, urcand de la aproximativ 11.000 euro la peste 12.500 euro in cazul motorizarilor pe benzina.
Noul Renaul Clio se afla pe locul 6. Pretul de 11.520 euro reflecta inovatiile tehnice si la nivel de imagine pe care noua generatie Clio le-a adus. Nivelul de echipare de baza ? Autentique ? nu ofera ABS si aer conditionat, ele fiind optionale.
Pe locul urmator se afla Chevrolet Aveo, comercializat pana de curand pe piata autohtona sub numele Kalos. Pretul unui model echipat cu motor de 1,2 litri si 72 CP, este de 11.676 euro. Jumatate din acesti bani reprezinta accizele si taxele. Avand in vedere ca masinile Chevrolet nu sunt produse in Europa, competitivitatea acestora este afectata serios de pretul final de vanzare. Ca o compensatie, masinile au dotari standard generoase, iar garantia oferita de producator este de 3 ani.
Citroen C3 este o masina foarte potrivita pentru oras, insa nu prea ieftina. Modelul echipat cu motorul de 1,4 litri si 75 de CP costa 12.162 euro. Asta si pentru ca echiparea standard nu ofera decat servodirectie. Echiparea cu ABS, aer conditionat si radio CD ridica destul de mult pretul final al modelului C3.
Cei care prefera o masina Volkswagen stiu ca trebuie sa plateasca destul de mult pentru asta. Modelul Polo a fost intotdeauna unul popular in randul tinerilor. Actuala varianta e mai sofisticata decat predecesoarele la nivel de design, afisand o imagine mai robusta. Cu 12.638 de euro se poate cumpara modelul de 64 CP cu motor de 1,2 litri. Varianta de echipare Attactive ofera majoritatea dotarilor necesare fara costuri suplimentare.
Cel mai scump model din clasa B este si cel mai nou pe piata romaneasca. Peugeot 207 inlocuieste de cateva luni modelul 206, vandut foarte bine in Romania. Mai spatios si mai bine echipat, 207 spera sa aiba la fel de mult succes ca si predecesorul. Pretul este insa destul de mare ? 12.822 euro - cu un motor de 1,4 litri ce dezvolta 75 CP.
Clasa C ? masini de familie
Clasa C aduce un plus de comfort si putere. Masinile sunt mai bine echipate si mai spatioase. Multe modele sunt disponibile in mai multe variante de caroserie, fiecare adaptata anumitor nevoi.
Cel mai accesibil model din aceasta clasa la nivel de pret este Hyundai Accent. Modelul ales are un motor puternic de 1,6 litri si 115 CP. Pentru 13.673 euro se poate achizitiona varianta Full, care are incluse toate dotarile importante. Pe langa pret, Hyundai poate fi o alegere buna si datorita garantiei de 5 ani, cea mai extinsa de pe piata autohtona.
Skoda are si in aceasta clasa o prezenta notabila, cu doua modele. Octavia Tour este modelul care a precedat actuala Octavia II. Vanzarile foarte bune ale primei generatii continua si acum, cele doua vanzandu-se in paralel, cel putin inca o perioada. Octavia Tour cu motor de 1,6 litri si 102 CP costa 13.839 euro, in varianta berlina.
Pe locul trei se afla Renault Megane Sedan. Masina, un concurent serios pentru Skoda Octavia, iese in evidenta datorita designului original. Motorizarea de 1,4 litri ofera 100 CP. La un pret de 14.397 euro se poate obtine o masina spatioasa cu numeroase dotari chiar si la varianta de echipare Autentique.
Skoda Octavia II este mai robusta si mai rafinata decat prima generatie. Noile elemente de imagine afisate atat la exterior cat si la interior au ridicat costul final la modelului. Cu 14.671 euro se poate cumpara modelul cu motor de 102 CP, in varianta de echipare Classic. Climatizarea este disponibila numai optional.
Opel a surprins din nou cu Astra. Noua generatie nu mai are nimic in comun cu precedenta. Un nou design, alte motoare si o imagine mult mai agresiva caracterizeaza modelul Astra. Pretul de 15.250 euro este pentru modelul echipat cu un motor de 1,6 litri ce dezvolta 105 CP.
Putin restilizat, Ford Focus Sedan ramane o masina fiabila. Pentru 15.297 euro se poate achizitiona o masina de 100 CP, cu numeroase dotari si un spatiu de depozitare generos. Garantia oferita este de 4 ani sau 100.000 km.
Peugeot 307 este deja un model consacrat pe piata romaneasca. Materialele de calitate folosite si motorizarile puternice se reflecta si in pret. Varianta Starline, de 110 CP, costa 15.756 euro.
A V-a generatie de VW Golf poate cuceri cumparatorii romani prin calitate, putere sau imagine, dar nu prin pret. Cei care nu tin cont de pret vor plati 16.148 euro pentru varianta echipata cu motor de 1,6 litri si 102 CP. Dotarile oferite satisfac toate gusturile.
Cea mai scumpa masina din clasa C este Toyota Corolla. Masina de 110 CP costa 16.309 euro. Dotarile de top, motoarele economice si fiabilitatea binecunoascuta a marcii japoneze reprezinta principalele avantaje.
In concluzie, criteriile de alegere a unei masini din clasa B sau C nu tin intotdeauna de pret. Masinile cele mai ieftine nu se vand si cel mai bine. Aspecte precum fiabilitatea sau reputatia par sa conteze in final mai mult decat pretul.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News