Dupa achizitionarea unui autoturism, cumparatorii sunt obligati sa apeleze la un numar restrans de service-uri autorizate. Acest lucru se intampla deoarece producatorii nu pun la dispozitia operatorilor independenti informatiile tehnice necesare pentru a repara vehiculele sofisticate fabricate in prezent, afirma reprezentantii Comisiei Europene.
In 2002, UE a introdus o reglementare pentru a stimula competitia in domeniul auto. In baza acestei modificari, dealerii auto au castigat dreptul de a putea vinde branduri aflate in competitie. Inainte, acest lucru era posibil doar daca producatorii erau de acord. Drept urmare, intre 2002 si 2004, ponderea dealerilor care vindeau mai multe branduri s-a extins de la 11% la 17%.
Un alt obiectiv al reglementarilor introduse in 2002 a fost de a stimula competitia in sfera reparatiilor auto. ?Regulamentul 1400/2002 a permis service-urilor autorizate sa se concentreze pe oferirea de servicii post-vanzare, fara sa fie obligate sa vanda noi autoturisme. In plus, atat timp cat service-ul indeplineste criteriile calitative impuse de producator, acesta trebuie admis intr-un sistem selectiv pentru a oferi servicii post vanzare?, a mentionat recent intr-o conferinta la Bruxelles, Neelie Kroes, comisar pentru Politica Concurentiei la Comisia Europeana.
Potrivit unui studiu realizat de London Economics, numarul service-urilor autorizate in UE a scazut de la 43.000 in 1997 la 40.000 in 2002, iar ulterior dupa introducerea noului regulament, a crescut pana la 50.000 in 2004. Astfel, competitia intre reparatorii autorizati s-a consolidat, cu efecte benefice asupra posesorilor de autoturisme.
Totodata, Comisia Europeana a dorit sa stimuleze si concurenta dintre service-urile autorizate si cele independente, domeniu unde s-a realizat cel mai mic progres.
?Acesti operatori pot oferi consumatorilor alternative, deoarece pot avea structuri de cost diferite. Insa, ei pot concura doar daca au acces la informatiile tehnice specifice fiecarui brand pentru a repara un autoturism. Investigatiile noastre asupra a patru producatori au insa confirmat probleme reale: prea putine informatii sunt furnizate si accesul la ele este foarte greu? afirma Neelie Kroes.
De asemenea, nici in domeniul pieselor de schimb, competitia nu este suficient de puternica, precizeaza Kroes. In baza regulamentului 1400/2002, service-urile autorizate au dreptul sa achizitioneze si alte piese de schimb decat cele originale, cu conditia sa respecte aceleasi criterii de calitate si de brand. In plus, producatorii de piese au castigat dreptul de a vinde piese si sub propriul brand. Cu toate acestea, service-urile autorizate obtin intre 87% si 95% dintre piese de la producatorii de autoturisme, iar producatorii de piese nu si-au extins vanzarile sub propiul brand asa cum era de asteptat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News