top banner

Cat ne va costa pe viitor polita RCA?

19 Aprilie 2010 | Autor: Valentin Ciobanu

In prezent, tariful mediu pentru o polita RCA achizitionata de un sofer experimentat pentru un autoturism cu o capacitate cilindrica redusa este de aproximativ 90 de euro, potrivit datelor furnizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. Din nefericire, este putin probabil ca acesta sa nu ajunga in urmatorii ani la cateva sute de euro.
De la un an la altul, pe baza listelor de tarife transmise de asiguratori catre CSA, observam cresteri ale pretentiilor financiare ale companiilor. Doar in primele doua luni din 2010, cresterea medie a tarifelor RCA la nivel de piata a fost de aproximativ 8%, potrivit datelor CSA. La conturarea acestei valori a contribuit desigur si aplicarea de catre asiguratori a sistemului bonus-malus.
Incepand cu 2010, tarifele sunt usor individualizate prin aplicarea noului sistem. Astfel, daca nu ati produs daune in 2009 veti beneficia de o reducere de 10% anul acesta la reinnoirea politei. In schimb, daca daunalitatea a fost ridicata, va puteti astepta la majorari semnificative ale primelor.
Totusi, potrivit datelor CSA, doar pentru 2% din numarul de polite emise s-a aplicat malus. In spatele acestui procent redus poate sta insa si o alta explicatie. Este posibil ca la reinnoirea politei, conducatorul auto sa fi primit un tarif net superior anilor anteriori, fapt ce l-a determinat sa-si schimbe societatea de asigurare.

Scenariu pesimist: crestere de la 90 de euro la 200 de euro

Inainte de a arata cu degetul spre majorarile de prime efectuate de asiguratori trebuie sa privim si in bucataria lor interna. Spre exemplu, in 2007, pentru fiecare 100 de lei castigati de la client, asiguratorul platea in medie aproape 130 de lei – cheltuieli de achizitie si administrare si cheltuieli cu daunele. In 2008, pentru aceeasi suma primita acesta inregistra un cost de 150 de lei. Desi inca nu sunt disponibile date pentru 2009, cel mai probabil, cheltuiala companiei a ramas la nivelul anului anterior.
Sa vedem insa cum se petrec lucrurile si in alte state. In Bulgaria, business-ul de asigurari RCA este tot neprofitabil, desi tariful mediu pentru categoria de autoturisme cu cilindree redusa este de aproximativ 170 de euro. Acelasi lucru este valabil si in cazul Poloniei, ce-i drept pierderea fiind foarte mica, iar prima pe segmentul mentionat anterior trece in majoritatea cazurilor de 150 de euro. 
Un tarif mai mic regasim in Cehia, conducatorul auto platind in jur de 120 de euro. Totusi, chiar si la acest nivel al primei, companiile reusesc sa acumuleze si profituri din RCA.
In toate cele trei state, prima de asigurare este egala cu valoarea ratei combinate – raportul dintre suma cheltuielilor de exploatare si a celor cu daunele si valoarea primelor castigate de asigurator – multiplicata cu 1,5. Daca s-ar respecta aceasta conditie, in Romania tariful ar depasi 200 de euro.

Se cere mai multa eficienta

Exista elemente exogene care au condus la majorarea cheltuielilor asiguratorilor. Data fiind calitatea discutabila a infrastructurii nationale, frecventa daunelor s-a inscris pe un trend ascendent. In plus, limitele de despagubire obligatoriu de respectat sunt majorate constant pentru a ajunge in 2012 la 1 milion de euro pentru pagube materiale si 5 milioane de euro pentru vatamari corporale si decese.
Iar daca in Romania, despagubirile pentru vatamari corporale si decese sunt inca extrem de reduse, in celelalte state acestea pot ajunge la valori spectaculoase. Iar asiguratorii nostri au trait deja pe pielea lor experienta legislatiilor straine, mai multe companii din Romania platind despagubiri ce au depasit un milion de euro pentru accidente produse de asigurati pe soselele altor state.
Totusi, o parte importanta a pierderilor inregistrate de la un an la altul pe segmentul RCA este cauzata de  ineficienta. In Polonia sau Cehia, companiile cheltuie in medie mai putin de 25% din banii castigati pentru administrarea politelor si pentru atragerea clientilor. In Romania, acest cost depaseste 40%.
De asemenea, controlul asupra modului in care s-au facut reparatiile nu a fost unul eficient, multe note de plata fiind uneori incarcate. In aceste conditii nu trebuie sa ne mai mire avansurile considerabile ale costurilor cu service-urile, atat in zona pieselor de schimb cat si a manoperei.
Chiar daca nivelul cheltuielilor a crescut, au existat societati care prin strategii comerciale agresive au oferit pietei tarife mai reduse, asumandu-si astfel voluntar pierderi. Asemenea politici nu au permis sanctionarea conducatorilor auto cu daunalitate inalta, afectand indirect ceilalti asigurati.

Daca asiguratorii s-ar fi pus de acord mai devreme asupra operationalizarii unei baze de date la nivel national, ce ofera posibilitatea de a studia istoricul daunalitatii oricarui participant la trafic, acest lucru nu ar mai fi fost posibil. Dar teama de a nu le fi furati clientii de catre competitori a intarziat acest demers. De ce se plang acum de pierderi unii dintre asiguratorii ce si-au asumat politici de castigare a cotei de piata cu orice cost? Daca au intrat in hora, atunci sa joace.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Asigurări RCA

Asigurări RCA
  • Alegi cea mai bună asigurare
  • Plătești online cu cardul
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Asigurari

Alte Articole

Pana in aprilie, tarifele RCA pot fi ajustate doar cu rata inflatiei

Pana in aprilie, tarifele RCA pot fi ajustate doar cu rata inflatiei

Printr-o Hotarare de Guvern emisa la finalul anului trecut, autoritatile au stabilit inghetarea tarifelor RCA pentru inca 3 luni, acestea putand majorate cel mult 6,8% cat este stimata rata inflatiei la finalul trimestrului doi din 2024.

03 Ian 2024 | Asigurari
Asigurarile cu retur de prima, o tentatie pentru debitori

Asigurarile cu retur de prima, o tentatie pentru debitori

Asigurarea de viata este ceruta imperativ de o parte dintre bancile care ofera credite ipotecare, iar incheierea unei astfel de polite poate scadea si costurile creditelor de nevoi personale. Debitorii aflati in aceste situatii ar putea aprecia returnarea unei parti din primele platite, daca ar avea acces la un astfel de produs.

05 Dec 2023 | Asigurari
Asigurarile PAD se scumpesc, iar ocolirea lor va fi mai dificila

Asigurarile PAD se scumpesc, iar ocolirea lor va fi mai dificila

Modificarile aduse legii privind asigurarea obligatorie a locuintei vin cu cresteri de costuri, in special in zona urbana si pun piedici suplimentare celor care vor sa evite incheierea politelor PAD.

15 Noi 2023 | Asigurari
Cum se obtine restituirea diferentelor de prima la RCA-urile Euroins

Cum se obtine restituirea diferentelor de prima la RCA-urile Euroins

Potrivit unei ordonante de urgenta emise de Guvern in 1 septembrie, valabilitatea politelor Euroins este prelungita cu 90 de zile, interval care poate fi folosit de posesorii de polite pentru a solicita restituirea diferentelor de prima.

07 Sep 2023 | Asigurari

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul