Comertul electronic cu plata online se dezvolta rapid si in Romania. De la 9,6 milioane euro in 2006, la 34,8 milioane euro in 2007 si, zicem noi, la 70 milioane euro in 2008. Cu toate acestea, plata online continua sa provoace discutii aprinse intre comercianti, procesatori, utilizatori, specialisti.
Este sau nu este mai scump decat in alte tari sa implementezi o solutie de plata online? Alegi un integrator sau un payment gateway? Le este sau nu teama romanilor sa plateasca online?
In cele ce urmeaza pun in discutie cinci dintre cele mai des intalnite ipoteze in legatura cu subiectul comisioanelor suportate de un magazin online pentru a implementa plata online.
1. Comisioanele din alte tari sunt mai mici decat cele din Romania
Partial adevarat. In Europa, valoarea medie a comisionului pe care il suporta magazinul online este de 4,5-5,5%. Acest comision poate sa scada semnificativ, insa doar pentru acei comercianti care au volume de sute de mii de euro pe luna. Daca ne raportam insa la majoritatea magazinelor online, nu, in Romania costurile nu sunt mai mari decat in alte tari. Dimpotriva, unii procesatori care opereaza pe piata din afara impun comisioane in functie de produsul comercializat, existand categorii pentru care comisionul ajunge la 13%. In Romania, aceasta diferentiere nu se face.
2. Taxele de implementare a unei solutii de plata online nu exista in alte tari europene
Fals. Procesatorii si integratorii din afara tarii impun taxe de implementare care pot ajunge pana la 500 euro, precum si comisioane lunare de intretinere care se situeaza in jurul valorii de 30 euro. O diferenta majora intre Romania si alte tari din Europa o reprezinta comisioanele pentru servicii aditionale, care in Romania sunt furnizate gratuit iar in alte tari contra cost.
Este vorba despre abonamentul lunar antifrauda, comision la fiecare moneda noua adaugata sau comision pentru fiecare chargeback, a carui valoare intrece adeseori pretul produsului respectiv. In Romania, securitatea tranzactiilor, prevenirea fraudei, adaugarea de instrumente noi, imbunatatirea rapoartelor, dezvoltarea functionalitatilor fac parte din serviciile oferite automat clientului, fara a se percepe taxe suplimentare.
3. Procesatorii sau payment gateway-urile au comisioane mai mici decat un integrator.
Adevarat. Procesatorii, cum sunt bancile su payment gateway-urile au comisioane mai mici si in Romania si in alte tari. Diferenta consta insa in serviciile oferite. De obicei, procesatorii ofera servicii de procesare a platilor online si atat.
Integratorii au servicii conexe importante pentru buna functionare a unui magazin: prevenire frauda, suport tehnic, suport clienti, module raportare si alte functionalitati care pot ajuta un comerciant sa isi dezvolte afacerea. Alegerea unui furnizor de servicii de plata online depinde in primul rand de strategia pe termen lung a magazinului.
4. Romanilor le este teama sa plateasca online
Partial adevarat. In continuare, multi romani isi scot salariul de pe card imediat si il tin in portofel. Intr-adevar, sunt destui si cei care platesc cu cardul la POS. Sunt putini cei care platesc online. Partial pentru ca nu au incredere sa dea datele personale pe internet. Nu este insa acesta principalul motiv de neincredere.
In primul rand, le este teama sa cumpere lucruri inainte sa le vada. Acesta este si motivul pentru care servicii mai putin tangibile, precum pachetele turistice, plata abonamentelor sau cumpararea de bilete se vand foarte bine pe internet. Aici nu are ce sa nu mearga bine. Alta e situatia cand iti cumperi o camasa sau un calculator.
In consecinta, in loc sa ne gandim ca nu avem vanzari online pentru ca romanii nu au incredere sa completeze formulare online, mai bine punem la punct serviciile, adaugam functionalitati noi magazinului online, invatam sa comunicam cu ei. Restul va veni de la sine.
5. Comisionul este prohibitiv pentru un magazin online mic
Partial adevarat. Cel mai des, motivul unui magazin online pentru a nu implementa plata online este comisionul mare pe care il practica integratorii sau procesatorii si marja mica de profit pe care o are el. Putini se gandesc insa ca un business cu o marja de profit foarte mica nu va avea succes pe termen lung, pentru ca profitul obtinut nu ii va permite patronului sa faca investitii in dezvoltarea afacerii. Iar privarea clientilor unui magazin online de comoditatea pe care le-o ofera platile online poate fi o greseala care sa ii trimita direct spre concurenta. Cele mai de succes magazine online sunt cele care, printre alte facilitati, ofera mai multe metode de plata, lasandu-i astfel consumatorului libertatea de a o alege pe cea cu care se simte confortabil.
In concluzie, nu cred ca este atat de important ce se intampla in alte tari, pentru ca obiceiurile de consum difera foarte mult de la tara la tara. Ce rost are sa ne comparam cu Anglia, unde magazinele online exista de mult mai multi ani si unde numarul cumparatorilor online este mai mare decat intreaga populatie a Romaniei?
Mai degraba, ne concentram pe ce se intampla aici, in Romania. Internetul a devenit o parte integranta a vietii noastre, comertul electronic se distinge ca industrie separata, cresterile sunt spectaculoase de la an la an. Asta dovedeste ca romanii vor totusi sa cumpere online. Cine stie cum sa profite de moment, va avea doar de castigat, pe termen lung.
Manuela Stoica este PR and communication specialist la GECAD ePayment. Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News