Doar 7% dintre romani fac shopping online fata de 33% cat este media Uniunii Europene, se arata in Eurobarometrul din 2008. Una din cauzele acestui decalaj este numarul redus de comercianti online, dar si lipsa de incredere a consumatorilor autohtoni in magazinele virtuale.
Din datele publicate de Comisia Europeana reiese ca bulgarii manifesta cel mai scazut interes din UE pentru comertul electronic. Doar 4% din vecinii nostri de la sud au folosit in ultimele 12 luni calculatorul pentru a face cumparaturi pe internet.
Nici romanii nu au un comportament cu mult diferit, daca avem in vedere ca numai 7% dintre ei achizitioneaza bunuri si servicii online.
Vanzarile pe internet au cel mai mare succes in Olanda, Suedia si Danemara, unde peste 60% din populatie a apelat la acest canal de distributie in ultimul an, fata de 33% cat este media la nivel european.
Trebuie spus ca accesul la internet nu pare a fi un factor crucial in explicarea decalajelor dintre tari. In Marea Britanie, 77% dintre persoanele cu conexiune la internet a facut cumparaturi online, in timp ce in Bulgaria, procentul este de numai 14%.
In Romania, 20% dintre persoane cu acces la internet a facut cel putin o achizitie online in ultimele 12 luni.
Comerciantii de la noi folosesc putin internetul
Interesul scazut pentru tranzactii online ar putea fi explicat intr-o masura mult mai mare prin numarul redus de comercianti care desfasoara comert online la noi.
In Romania si Bulgaria, doar 25% dintre magazinele incluse in sondaj folosesc mediul online pentru vanzari – fata de 50% cat este media UE.
Astfel, romanii nu se inghesuie sa faca cumparaturi pe net deoarece nu prea au unde. O situatie similara se intampla si in Italia. Doar 19% dintre magazine vand produse si servicii pe internet, motiv pentru care doar 16% dintre italieni cumpara online.
In schimb, in Olanda si Danemarca – statele unde populatia apeleaza cel mai intens la e-commerce - procentul comerciantilor virtuali este de peste 60%.
Cehia este tara unde magazinul online este cel mai popular (69% din total), astfel ca nu este de mirare ca 36% din populatie face tranzactii pe internet.
Magazinele online nu inspira incredere
Un alt motiv pentru care romanii ezita sa faca shopping online este ca nu au incredere in comercianti. La intrebarea daca au mai multa incredere in magazinele din tara decat cele din afara, doar 13% dintre romani au raspuns afirmativ, iar 9% prefera sa faca cumparaturi in strainatate.
Comparativ, cu restul tarilor europene, procentele inregistrate pentru Romania sunt cele mai scazute, ceea ce denota, la nivel de ansamblu, o incredere scazuta a populatiei de la noi in comerciantii virtuali.
Suedia, Finlanda si Danemarca sunt tarile unde consumatorii au cea mai mare incredere in comertul online (70% din populatie exprimadu-si preferinta pentru magazine din propria tara sau din strainatate), motiv pentru care cumparaturile pe internet sunt mult mai frecvente aici.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News