Pensiile si alte drepturi de asigurari sociale vor putea fi transferate in strainatate prin Citibank in conturile beneficiarilor care au domiciliul sau locul de sedere obisnuita in strainatate. In vederea testarii procedurilor de transfer, in luna iulie au fost facute primele plati.
Odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana s-a renuntat la clauzele de resedinta in cazul beneficiarilor stabiliti pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene si, ulterior, ale Spatiului Economic European (SEE).
Noua legislatie prevede faptul ca o persoana cu locul de sedere obisnuita stabilit pe teritoriul unui stat membru UE/SEE, va putea beneficia de pensii si ajutoare de deces. Beneficiarii sunt cetatenii romani care au locul de sedere obisnuita in unul din statele membre UE sau SEE, pe teritoriul Turciei sau al Maltei ori cei care au domiciliul pe teritoriul oricarui alt stat.
Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) a invitat institutiile financiar-bancare sa depuna oferte pentru a face posibila achitarea drepturilor de pensie in strainatate. In urma licitatiei care a avut loc la sfarsitul anului 2007, Citibank Romania a fost desemnata ca partener CNPAS.
Numarul total de beneficiari ai acestui serviciu se ridica la aproximativ 29.000. Cei mai multi dintre ei locuiesc in Germania (10.000) si Austria (5.000). In Italia sunt aproximativ 3.000 de beneficiari, in SUA 2.000, iar alti 5.000 locuiesc in alte state.
Pensiile se platesc in euro, dolari sau lire
Pentru ca nerezidentii sa beneficieze de acest serviciu, va fi utilizata o procedura de transfer bancar, platile urmand sa fie facute in euro, lire sterline sau dolari.
Procedura presupune deschiderea de catre beneficiar a unui cont la o banca preferata de acesta de pe teritoriul statului de sedere obisnuita. Nu este obligatorie deschiderea unui cont la o banca apartinand grupului Citi, dar aceasta optiune poate conduce la achitarea unor taxe de transfer mai reduse.
De asemenea, beneficiarii trebuie sa comunice catre institutia platitoare, detaliile bancare: adresa completa a beneficiarului, denumirea si adresa bancii, codul SWIFT/BIC al bancii si numarul de cont international bancar.
Detaliile bancare trebuie trimise la casa de pensii
In cazul beneficiarilor stabiliti pe teritoriul unui stat membru al UE, in Spatiul Economic European sau pe teritoriul Turciei sau Macedoniei, detaliile bancare pot fi comunicate casei teritoriale de pensii prin intermediul formularelor europene de legatura transmise de institutiile de asigurari sociale.
Comunicare detaliilor se poate face din initiativa persoanelor interesate prin depunerea declaratiei de transfer in strainatate al drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ori din initiativa casei teritoriale de pensii prin transmiterea unui certificat de viata. Beneficiarul care primeste un certificat de viata este obligat sa-l restituie casei de pensii in termenul indicat de respectiva institutie.
In cazul in care dosarul de pensie nu contine detaliile bancare ori au fost comunicate cu mai mult de sase luni in urma, beneficiarii trebuie sa comunice casei teritoriale de pensii detaliile bancare actuale.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News