Ministerul Economiei si Finantelor a trimis Comisiei Europene o propunere cu privire la noul nivel al taxei pentru prima inmatriculare. Filosofia de impozitare se schimba radical, astfel ca masinile mai vechi vor plati acum taxe mai mici decat cele noi, invers decat inainte. Motivul: ies mai repede din functiune, asa ca vor polua mai putin timp.
Taxa de prima inmatriculare sufera cosmetizari serioase in ultima vreme pentru a incerca sa justifice introducerea sa prin motive care tin de protectia mediul. In prezent, nivelul taxei creste o data cu vechimea masinii, evidentiind foarte clar scopul urmarit: descurajarea importurilor de masini second hand. La o masina cu motor de 1.600 cmc si cu catalizator euro 4, taxa este de 184 euro pentru un autoturism nou si 342 euro pentru unul vechi de 4-5 ani. Anul trecut, acest lucru se justifica prin faptul ca o masina uzata este mult mai poluanta decat una noua. Nivelul taxei nu este insa corelat cu pretul autoturismului. De multe ori, taxa depaseste valoarea de piata a masinilor second hand, acesta fiind unul din motivele pentru care Comisia Europeana a solicitat revizuirea metodologiei.
Nivelul in euro al taxei de prima inmatriculare pentru masini euro 4
Capacitate cilindrica (cmc) |
Varsta (ani) |
Nivelul actual |
Nivelul propus |
1400 |
nou |
161 |
161 |
|
1-2 ani |
284 |
139 |
|
4-5 ani |
299 |
111 |
1600 |
nou |
184 |
184 |
|
1-2 ani |
324 |
159 |
|
4-5 ani |
342 |
127 |
2000 |
nou |
536 |
536 |
|
1-2 ani |
945 |
461 |
|
4-5 ani |
998 |
370 |
3000 |
nou |
2295 |
2295 |
|
1-2 ani |
4501 |
1974 |
|
4-5 ani |
4276 |
1583 |
Noul « curent de gandire » de la Ministerul Economiei si Finantelor are o noua ipoteza de lucru : masina polueaza pe toata durata ei de viata si cu cat sta mai putin in tara, cu atat scad noxele emise in spatiul mioritic, astfel ca nivelul taxei trebuie redus corespunzator. Propunerea inaintata Comisiei Europene mentine nivelul anterior al taxei pentru masinile noi, dar scade valoarea sa pentru masinile uzate. Iar, pentru un autoturism vechi de 4-5 ani cu motor de 1.600 cmc si dotat cu euro 4, taxa de prima inmatriculare ar urma sa fie de 127 euro, de aproape trei ori mai putin decat inainte.
Dupa noua grila, o masina veche de 4 ani este taxata cu 30% mai putin decat una noua. Acest lucru presupune ca 30% dintre noxele pe care o masina le emite pe toata durata de viata sunt produse in primii patru ani de functionare. In ipoteza ca ritmul de poluare se mentine in timp (cu toate ca in mod normal se accelereaza), durata de viata a masinii ar fi de aproximativ 13-14 ani. Cu toate acestea, exista taxe si pentru masini mai vechi de acest prag, ceea ce arata inconsistenta sistemului de impozitare. Motivele pentru care taxa propusa poate fi contestata sunt multiple : intre o masina folosita de o firma de distributie si una care sta parcata in fata blocului mai tot timpul nu este nici o diferenta la impozitare. In plus, nu toate masinile ies la pensie in acelasi timp, astfel ca e greu de spus cati ani va polua un nou Logan din momentul in care a iesit din fabrica si pana cand va ajunge la fier vechi.
La nivelul UE, consiliul ministrilor de finante analizeaza problema eliminarii intr-un interval de 5-10 ani a taxei pentru prima inmatriculare, a declarat ministrul economiei si finantelor Varujan Vosganian, citat de Rompres. Potrivit oficialului roman, UE are in vedere crearea unui sistem de restituire a taxei de inregistrare pentru autoturisme. In schimb, se va institui taxa anuala de circulatie, care va fi corelata mai bine cu emisiile de CO2.