Cei care doresc sa faca un transfer intre doua conturi deschise la banci diferite au la dispozitie inca din 2005 un sistem electronic de plati complet automatizat. Cu toate acestea, finalizarea transferului dureaza uneori pana la 3 zile, in spatele procedurilor greoaie ascunzandu-se dorinta bancilor de a se folosi cat mai mult de banii clientilor.
O simpla plata sau transferul unei sume de bani de la o banca la alta erau operatiuni foarte complicate pana in 2005. Decontarea interbancara se facea prin schimbul la nivel local al ordinelor de plata de hartie, ceea ce ingreuna foarte mult viteza cu care banii ajungeau la destinatar.
Din mai 2005, toate operatiunile de decontare se fac prin intermediul sistemului electronic de plati, ceea ce creeaza premisele ca banii sa ajunga in contul beneficiarului sumelor chiar in ziua in care ordinul de plata este depus la ghiseul bancii sau transmis prin internet banking sau mobile banking.
Teoretic, prin prisma facilitatilor oferite de sistemul de plati, lucrurile asa stau. In practica insa, aceasta operatiune banala este intarziata serios de unele banci, durata primirii banilor putand ajunge pana la 3 zile.
De ce nu au bancile rapiditate?
Sistemul de compensare electronica a platilor de pana la 50.000 lei se numeste SENT si este operat de compania
TransFonD, care gestioneaza platile interbancare. El este in asa fel setat incat da posibilitatea ca un ordin de plata depus la banca sau trimis prin internet banking sau mobile banking pana in jurul orelor 15.25 sa poata fi procesat in aceeasi zi, astfel incat banii sa ajunga in contul destinatarului in numai cateva minute.
Acest lucru nu se intampla insa si in practica. Rapiditatea sistemului SENT este uneori aproape anulata de procedurile greoaie ale bancilor sau, in anumite cazuri, chiar de dorinta acestora de a intarzia decontarea. Mai ales acum, cand accesul la resurse se face greu si cu costuri ridicate, mentinerea unor sume de bani inca o zi in banca reprezinta un castig important pentru aceasta.
Intarzierea decontarilor se poate produce atat la banca clientului care initiaza plata, cat si la banca beneficiarului acesteia. De aceea este foarte bine ca atunci cand faceti o plata sau cand aveti de primit bani de la cineva, sa urmariti atent modul in care se realizeaza decontarea, pentru a vedea daca si unde se intarzie. Este bine de stiut ca, in cele mai multe cazuri, bancile care intarzie platile vor proceda similar si in cazul incasarilor!
Unele banci se misca mai incet ca melcul
Bancile care introduc ordinele de plata ale clientilor in decontare au stabilit proceduri clare privind ora-limita la care ordinele de plata trebuie sa ajunga la unitati sau sa fie transmise prin internet banking sau mobile-banking pentru a fi decontate in ziua respectiva – vezi tabel.
Analiza datelor cuprinse in tabelul intocmit pe baza informatiilor primite de la banci releva mai multe aspecte de care clientii trebuie sa tina seama pentru a-si eficientiza operatiunile de plati.
Mai intai, trebuie sesizat ca diferentele intre banci sunt semnificative, putand ajunge la cateva ore. Astfel, la Banca Romaneasca se deconteaza in aceeasi zi ordinele de plata depuse la ghiseu pana la ora 14:30, la Alpha Bank pana la 13.45, iar la CEC Bank pana la 13.30, in cazul altor banci ordinul de plata trebuie depus cel mai tarziu la 11.30 – Millennium Bank sau 11.45 - Volksbank!
Diferente la fel de mari si chiar unele anomalii apar in cazul in care ordinele de plata sunt transmise prin internet banking sau mobile banking. La BRD spre exemplu, ordinele de plata transmise prin internet banking sau mobile banking sunt tratate in mod absolut inexplicabil «mai rau» decat cele depuse la ghiseu. Un ordin de plata trimis prin internet banking nu se deconteaza in mod sigur in aceeasi zi decat daca operatiunea este realizata pana la 11 dimineata, in vreme ce ordinele depuse la ghiseu intra in decontare in ziua respectiva daca sunt primite pana la ora 12.30!
Ora limita pentru ca decontarea sa se faca in aceeasi zi