Magazinele virtuale, concepute special pentru a economisi timpul alocat cumparaturilor, trebuie sa aiba un site cat mai bine pus la punct. Multe dintre ele au probleme de functionare, ceea ce creeaza dificultati clientilor, acestia renuntand de cele mai multe ori la finalizarea comenzii.
Magazinele online au fost evaluate din toate punctele de vedere, cu ocazia Galei Premiilor eCommerce 2008.
In urma analizelor efectuate, a reiesit ca acestea prezinta o serie de nereguli la nivelul usurintei in navigare, dar si probleme legate de plata online.
Liviu Taloi, consultant eCommerce SiteAudit, a precizat ca in urma testelor de uzabilitate efectuate pe magazinele online inscrise la Gala au fost descoperite foarte multe probleme: de la cele mici - culori si pozitionari de butoane in locuri neadecvate - la cele majore, cum ar fi imposibilitatea lansarii comenzii.
Taloi este de parere ca un site de comert electronic care pica testul uzabilitatii nu are ce cauta pe piata.
“Mai devreme sau mai tarziu, piata, clientii le vor penaliza. Criza economica pe care o intrezarim la inceputul lui 2009 va cerne si din piata de comert online”, afirma Liviu Taloi.
Clientii fac confuzii intre termeni
Potrivit studiului, consumatorii virtuali intampina o serie de dificultati din cauza confuziei unor termeni care apar pe site:
- utilizatorii nu fac diferenta dintre cont si cos sau intre a face un cont si a face o comanda;
- ei confunda des butoanele de compara un produs si cumpara, atunci cand au aceeasi culoare si sunt alaturate.
De asemenea, cumparatorii sunt dezorientati din cauza utilizarii unor termeni englezesti (checkout in loc de cumpara) sau cand site-ul foloseste functii avansate cu scopul de a ajuta utilizatorul.
Si aspectele legate de crearea unui cont dau batai de cap cumparatorilor online:
- toti utilizatorii ofteaza cand trebuie sa-si creeze un cont nou;
- se intrerupe fluxul normal de cumparare prin crearea contului si daca nu se reia procesul la punctul ramas, majoritatea tind sa abandoneze procesul de cumparare;
- unele magazine nu specifica ce informatii sunt obligatorii atunci cand plaseaza comanda sau cand se creaza un cont, iar anumite erori nu sunt evidentiate.
Functionalitatea site-ului este foarte importanta, cumparatorii dorind sa stie cu promptitudine daca comanda a fost trimisa cu succes, apasand in continuare butorul submit.
In aceasta categorie intra si functia de cautare a site-ului, care trebuie sa functioneze corect, altfel clientul renunta la produs.
Nu in ultimul rand, site-urile care contin categorii de produse goale indeparteaza utilizatorul si il determina sa nu se mai intoarca, acestia dorind sa comande doar produse aflate in stoc.
“Erorile gasite au subliniat proasta pregatire din punctul de vedere al uzabilitatii, chiar si a site-urilor mari, consacrate, si au scos in evidenta rezultate foarte bune ale unor magazine mai putin promovate, dar care au insistat pe acest aspect”, a subliniat Liviu Taloi.
Magazinele au o parere buna despre ele
Pe de alta parte, un alt studiu realizat de RoCommerce releva faptul ca magazinele online au o parere foarte buna legata de capacitatea site-ului administrat si de uzabiliatatea cu care se caracterizeaza.
In acest sens, cele 386 de magazine care au participat la sondaj sunt de parere ca site-urile dispun de o uzabilitate buna, cu o nota de 4, in conditiile in care maximul era de 5.
De aceeasi parere sunt si in privinta design-ului sau suportului folosit. Cu toate acestea, aproximativ jumatate dintre ele intentioneaza sa efectueze modificari radicale la nivelul site-ului in viitorul apropiat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News