Principala problema a comertului electronic romanesc in acest moment sta in folosirea destul de redusa a cardurilor ca instrument de plata pe internet. Din cele peste 11 milioane de carduri active, sunt inrolate pentru plata sigura pe net in jur de 3,6 milioane. Insa numai aproximativ 14.000 sunt folosite constant pentru tranzactiile online.
Motivele sunt multiple, incepand de la rezervele de diferite nature ale celor care ar trebui sa le foloseasca si pana la reticentele unora dintre comercianti de a implementa optiunea de plata prin card ca si posibilitate de achitare a produselor si serviciilor.
Acest lucru este cauzat si de faptul ca bancile nu ajuta magazinele online prin practicarea unor comisioane mici sau prin sustinerea unor campanii nationale de informare pentru a arata avantajele comertului electronic, si implicit ale platilor cu cardul.
Romanii nu vor sa plateasca cu cardul pe internet decat intr-un numar foarte mic, undeva pe la 5 %. In loc sa cumpere produse din fata calculatorului, romanii s-au obisnuit sa mearga pentru orice achizitie la magazin si sa scoata bani de la bancomat ca sa cumpere cash.
Taxe modice, dar bancile nu dau navala
Bancile joaca sau mai bine zis ar putea sa joace un rol important in “demitizarea” problemelor legate de folosirea cardurilor pe internet. Mai ales ca, de acum mai bine de patru ani, au la dispozitie solutia “la cheie” oferita de RomCard, prin intermediul careia se pot efectua tranzactii sigure atat pentru comercianti, cat si pentru utilizatorii de card.
Furnizorul solutiei tehnice, RomCard, practica taxe modice atat pentru inrolarea bancilor, cat si a comerciantilor virtuali. “In strainatate, activarea unei solutii complete de comert electronic pentru o banca poate ajunge la cateva sute de mii de euro.
La noi, gratie platformei oferite de RomCard, o solutie completa Visa si MasterCard se poate implementa cu numai 4.000 de euro, afirma Marin Mitroi, director general RomCard.
Situatia se repeta si in cazul comerciantilor, care trebuie sa plateasca doar cateva sute de euro in total, pentru a se inrola in sistem, in vreme ce in strainatate, costul operatiunii ajunge la cateva mii.
Cu toate acestea, doar cinci banci sunt in acest moment certificate de RomCard sa ofere solutii complete de comert electronic (emitere si acceptare de carduri Visa si MasterCard), in vreme ce alte trei au primit abilitarea sa ofere servicii securizate detinatorilor de carduri.
Premii in locul lingurii de lemn
La Gala Premiilor eCommerce din acest an, bancile au fost, la fel ca in fiecare an, premiate prin generozitatea organizatorilor. Cifrele care au stat, insa, in spatele unora dintre aceste premii, au fost de-a dreptul jenante.
Bunaoara, o banca a primit premiul pentru cei mai multi comercianti online inrolati pentru un numar de doar 50 (!) de comercianti intr-un an, iar alta a primit premiul pentru cele mai multe carduri activate – doar 4.220! De prisos de precizat ca preformantele competitorilor pe aceste segmente au fost inca si mai ridicole.
Asta pentru ca bancile nu au lansat pana acum oferte promotionale prin care sa incerce sa atraga magazinele online oferindu-le comisioane de procesare mici sau diverse alte stimulente. Cu toate ca este foarte probabil ca, pe termen lung, cei care vor fi “captati” acum de banci vor ramane, mai mult ca sigur clienti traditionali, in ciuda crizei financiare actuale sau a celei economice care bate la usa.
De asemenea, au lipsit cu desavarsire campaniile menite sa convinga detinatorii de carduri si comerciantii de avantajele comertului electronic care implica plata cu cardul. Efortul educational redus facut acum ar putea genera efecte pozitive pe o piata care este intr-o continua crestere.
Solutie RomCard pentru iesirea din amorteala
RomCard pregateste pentru primul trimestru al anului 2009 o mutare prin intermediul careia isi propune sa sustina activarea cat mai multor carduri in sistemul 3D Secure, care aduce avantaje sporite, in special in materie de securitate a tranzactiilor, atat pentru detinatorii de card, cat si pentru comercianti.
Este vorba de introducerea optiunii “Activation During Shopping”. Practic, prin intermediul acesteia, detinatorii de carduri care fac tranzactii prin internet vor putea sa-si activeze cardul in sistemul 3D Secure in timp ce isi fac cumparaturile. Optiunea de activare va putea fi refuzata doar de doua ori, incepand de la a treia tentativa cumparatorul urmand sa fie in imposibilitatea de a face cumparaturi prin card pe internet, daca nu isi activeaza imediat cardul.
Aceasta masura rezolva, intr-o anumita masura, problema activarii mai multor carduri in sistemul de siguranta maxima 3D Secure, insa nu ofera solutii si pentru cresterea numarului de utilizatori care sa plateasca prin card produsele sau serviciile pe care le cumpara online, si nu cu cash la curieri sau prin ordin de plata.
In aceasta problema, bancilor si integratorilor de servicii de comert electronic le revine misiunea cea mai importanta. Ramane de vazut insa daca vor si intreprinde demersuri pentru imbunatatirea situatiei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News