Pe masura ce populatia va incepe sa castige mai bine, masinile second hand ieftine cumparate din import vor fi inlocuite cu unele noi, se arata intr-un raport realizat de grupul UniCredit. Datele privind vanzarile din primele 9 luni ale anului 2007 confirma inceputul unei astfel de tendinte in statele mai dezvoltate.
Studiul UniCredit precizeaza ca in Bulgaria si Polonia vanzarile de masini noi sunt puternic concurate de piata second hand. Autorii considera insa ca importurile de masini uzate este un fenomen pe termen scurt care nu ar trebui sa ingrijoreze producatorii. Pe masura ce piata de masini second hand se satureaza, iar nivelul de trai al populatiei creste, posesorii de autoturisme vor incepe sa aprecieze mai mult siguranta si functionarea mai buna pe care o ofera o masina noua decat pretul mai scazut. Astfel, tot mai multe persoane isi vor schimba in timp masinile vechi cu alte noi, asa cum se intampla in Occident. Vanzarile din primele 9 luni din 2007 arata inceputul unei astfel de tendinte in Cehia, unde vanzarile de masini noi au sporit cu 10%. De asemenea, in Polonia, s-a observat o crestere cu 25%, dupa ce in 2004-2006, piata a mers inapoi.
Rusia este vazuta ca fiind tara cu cel mai mare potential pentru vanzarea de noi masini, dat fiind populatia numeroasa si estimarile optimiste privind cresterea economica. De asemenea, « Romania este una dintre cele mai atractive tari deoarece arata performante bune pentru fiecare indicator folosit in analiza noastra », spun autorii studiul.
Marile companii isi doresc deschiderea de fabrici in zona, nu numai pentru a fi aproape de cumparatori, ci si pentru a cunoaste cat mai bine cerintele si posibilitatile pietelor, fapt ce constituie un mare avantaj in fata competitorilor. Numarul total de masini inmatriculate in regiunea Europei Centrale si de Est a atins pragul de 45 de milioane, tarile din aceasta zona fiind vazute deja ca principale piete potentiale pentru vanzarea de automobile.
Un alt motiv pentru care companiile incep sa se axeze pe aceasta zona este acela ca media de autovehicule la 100 de locuitori este de 20, in timp ce in Europa de Vest s-a depasit deja pragul de 50 de masini la 100 de locuitori.
In majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est, fabricarea de automobile a devenit parte importanta din productia totala de mijloace de transport si echipamente, se arata in studiul realizat de grupul UniCredit. Acest lucru poate fi observat si din cresterea constanta a ponderii productiei de automobile in totalul productiei industriale, care aproape s-a dublat de la 5,8% in anul 2000, la aproximativ 10% in prezent.
In tarile mai mici, ca Cehia, Ungaria sau Slovacia, industria automobilelor este extrem de bine dezvoltata, depasind pragul de 10% si ajungand chiar in jurul a 12% din totalul productiei industriale. Romania insa, alaturi Turcia sau Polonia, fiind tari mai mari, au resimtit un impact mai putin puternic decat majoritatea, contributia industriei automobilistice fiind intre 6% si 8%. Cu toate aceastea insa, fenomenul este extrem de benefic pentru economiile nationale, dovedindu-se a fi un real suport pentru dezvoltarea acestora. Dintre tarile incluse in studiu, doar Bulgaria si Croatia nu produc masini, ci se limiteaza la fabricarea de diverse componente.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News