Comertul online a devenit tot mai popular in randul consumatorilor din UE. Cu toare acestea, o serie de obstacole fac ca shoppingul online din strainatate sa bata pasul pe loc. Cauza principala sta in neincrederea consumatorului ca va putea rezolva eventualele probleme care pot aparea cu livrarea, plata si serviciile post-vanzare.
Desi cumparaturile online au crescut rapid in ultimii 2 ani, clientii evita sa faca achizitii din strainatate. Procentul cumparaturilor transfrontaliere ramane la un nivel foarte scazut: numai 7% din total in 2008, ceea ce reprezinta o crestere de 1 punct procentual fata de 2006.
Comisia Europeana pune aceasta stagnare pe seama obstacolelor ligvistice, practice si de reglementare, dar si pe lipsa increderii in aceasta modalitate de plata., potrivit unui raport publicat la inceputul lunii martie.
Numarul cazurilor in care tranzactia nu a putut finalizata din cauza faptului ca magazinul nu livreaza produse in strainatate a scazut semnificativ: de la 33% in 2006 la 8% in 2008. Cu toate acestea, bunurile cumparate din strainatate inca mai genereaza frustrari in randul consumatorilor, se precizeaza in raport.
“Trebuie sa ne asiguram ca adoptarea platformei internet nu va fi incetinita in mod inutil din cauza incapacitatii de a elimina obstacole in materie de reglementare sau de a aborda probleme importante referitoare la increderea consumatorilor”, a punctat comisarul UE pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva.
In raport se arata ca 60% dintre comerciantii cu amanuntul prezenti pe pietele internationale sunt deja pregatiti sa efectueze tranzactii in mai multe limbi.
Lipsa de incredere – principala bariera
Insa problemele care induc neincredere in randul consumatorilor nu au putut fi inca solutionate. Acestia considera ca daca acestea sunt si asa este destul de dificil de rezolvat in tara de origine, in cazul tranzactiilor transfrontaliere, ele s-ar putea agrava.
Temerile sunt motivate de:
- Reticenta legata de plata, livrare, reclamatii, aplicarea garantiilor, cereri de rambursare (servicii postvanzare);
- Probleme privind confidentialitatea.
Cu toate acestea, o treime din populatia Uniunii Europene ar lua totusi in considerare achizitionarea unor produse si servicii dintr-un alt stat membru, motivele fiind calitatea superioara si pretul mai scazut al acestora.
Cumparaturile locale devin tot mai populare
Numarul celor care au achizitionat cel putin un produs de pe internet a crescut de la 27% la 33% intre 2006 si 2008.
Peste 90% dintre utilizatorii de internet au optat in semestrul II din 2008 pentru cumparaturi online in cazul tarilor nordice - Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda sau Islanda – se precizeaza in raportul Comisiei Europene.
Studiul nu a luat in calcul Marea Britanie, Franta sau Germania, tari unde se efectueaza 70% din totalul achizitiilor online din Uniunea Europene. Aici, numarul persoanelor care au efectuat comenzi online depaseste jumatate din utilizatorii de internet in tarilor respective in 2008.
“Consumatorii au foarte multe de castigat de pe urma internetului.[…] 150 de milioane de consumatori efectueaza deja cumparaturi online”, a precizat Meglena Kuneva, adaugand insa ca numai 20% din ei cumpara dintr-o alta tara.
Statisticile nu sunt imbucuratoare pentru cele mai noi state membre, Romania si Bulgaria, unde consumatorii prefera cu precadere shoppingul clasic. Astfel, numai 3-4% dintre internauti aleg magazinele online pentru efectuarea cumparaturilor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News