Noul mod de calcul al taxei pentru prima inmatriculare va face ca masinile noi sa fie impozitate mai dur, in special cele cu motoare mai mici de 1.600 cmc. In schimb, taxele pentru masinile uzate se diminueaza. La autoturismele rulate cu catalizator mai slab de Euro 4, nivelul taxei este inca prohibitiv.
Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) a publicat in sfarsit modul in care propune recalcularea taxei de prima inmatriculare, ordonanta de urgenta fiind in acest moment supusa dezbaterii publice.
Denumirea oficiala va fi “taxa de poluare”, care se va calcula in functie de capacitatea cilindrica a motorului, norma de poluare si vechimea masinii. Spre deosebire de actuala formula, se elimina coeficientul de corelare, care amplifica valoarea taxei pentru autoturismele uzate.
Principala schimbare este ca nivelul taxei va scadea o data cu vechimea masinii, invers decat se intampla acum. In noua filosofie, o masina mai veche polueaza mai putin. De exemplu, taxa pentru un autoturism cu motor de 1,6l dotat cu Euro 4 va fi de 345 euro daca are o vechime de 3 ani si de 297 euro – daca are 5 ani.
Propunerea MEF va penaliza persoanele care vor sa-si cumpere un autoturism nou. In cazul unui Logan 1,6l, o persoana va trebui sa scoata din buzunar 480 euro, fata de numai 180 euro in prezent.
De fapt, cele mai mari scumpiri se vor aplica la masinile cu capacitatea cilindrica mica. Pentru motoarele mai mici de 1,6l, taxa creste cu 160%, pentru cele cu capacitate cilindrica intre 1.600-2.500 cmc - cu 60- 80%, iar pentru bolizii cu motoare de peste 2.500 cm – cu numai 25%. Asadar, masinile pe care populatia le cumpara in mod frecvent vor suporta cele ai dure consecinte.
Este bine de stiut ca pentru autoturisme cu motoare pe benzina dotate cu filtru de particule, taxa se reduce cu 25%. De asemenea, masinile cu motoare hibride si electrice vor fi scutite de plata taxei de poluare.
Comparativ cu nivelul existent al taxei, cumparatorii de masini second hand vor plati mai putin. La o masina cu Euro 3 si motor de 2l, taxa va scadea de la aproximativ 1.700 euro la 1.000 euro daca are 10 ani vechime. Chiar si asa, nivel propus al taxei va descuraja cumpararea unor astfel de masini.
Pentru masinile cu o vechime mai decenta, taxele au scazut insa foarte putin. La un autoturism de 5 ani cu motor 1,6l, taxa s-a redus cu numai 13% (pana la 990 euro) daca are Euro 3, iar pentru Euro 4 – cu 8% (pana la 374 euro). Prin urmare, singurele masini la care taxele sunt acceptabile sunt cele dotate cu Euro 4.
Taxa se va plati in lei la cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News