Platile efectuate prin internet banking sunt mai ieftine decat cele facute direct la ghiseul bancii, insa cei ce incaseaza banii platesc comisioane la fel de mari indiferent de situatie. Uneori, beneficiarii sumelor ajung sa suporte comisioane mai mari decat cele platite de ordonator.
Comisia Europeana recomanda de mult timp ca initiatorul platii sa fie cel care suporta integral costurile unui transfer bancar. Nu numai ca acest lucru nu se respecta in Romania, dar de multe ori se intampla ca beneficiarul unei plati sa suporte costuri mai ridicate decat ordonatorul acesteia.
Clientii care aleg sa faca plati prin internet banking sau prin call-center platesc comisioane mult mai mici decat daca ar face plata printr-un ordin de plata clasic, depus la ghiseul bancii.
Beneficiarii platii sunt insa taxati la fel, indiferent de situatie, astfel ca nu de putine ori costul unui transfer este mai mare pentru cel care primeste banii decat pentru cel care plateste.
Cel care incaseaza banii poate plati de aproape 5 ori mai mult
De exemplu, un client care are cont la BCR si face o plata online de 1.000 lei, suporta un comision de numai 1,55 lei (din care 0,51 lei este comisionul Transfond). Daca beneficiarul platii are cont la BRD, el va achita bancii un comision de 7 lei, adica de aproape 5 ori mai mult decat costa plata propriu-zis. In plus, BRD nu plateste in acest caz niciun leu la Transfond.
Si la Banca Transilvania, beneficiarul platii ar suporta un cost mai mare decat platitorul, in exemplul de mai sus. Comisionul ar fi de 4,2 lei, doar pentru ca banca ii alimenteaza contul clientului.
La Raiffeisen Bank comisionul de incasare ar fi de 4 lei, la Bancpost de 3,5 lei, iar la Volksbank de 1,7 lei. In toate aceste situatii, incasarea este mai scumpa decat plata, conform exemplului considerat.
La fel se intampla si cand se transfera sume mai mari. De exemplu, un client Millennium care face o plata online de 50.000 lei catre un client al Bancpost plateste un comision de 11 lei (suma care include si comisionul BNR de 6,52 lei). Beneficiarul platii este insa nevoit sa plateasca un comision dublu, de 22,5 lei pe operatiune. In acest caz, banca beneficiarului nici macar nu plateste vreun cost la BNR.
Aceasta situatie anormala se intampla la 5 ani de la introducerea sistemului electronic de plati, care a permis ca banca beneficiarului sa nu mai suporte niciun cost cu executarea unui ordin de plata in favoarea propriilor clienti. Desi politica de comisioane a bancilor trebuia sa se schimbe radical - astfel incat clientii care incaseaza bani sa fie scutiti de costuri - tarifele bancilor arata ca ei continua sa suporte costuri mari.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News