Campaniile impotriva vitezei excesive promoveaza condusul preventiv si atentia sporita la volan. Producatorii de automobile s-au aliniat standardelor in acest domeniu, majoritatea oferind in varianta standard a automobilelor diferite dotari de siguranta printre care cel mai cunoscut este sistemul ABS.
Fiind o abreviere a unui termen initial folosit in limba germana, “Antiblockiersystem”, ABS-ul reprezinta de fapt un sistem care impiedica blocarea completa a rotilor in momentul franarilor bruste pentru a pastra aderenta. Initial dezvoltat pentru avioane in anul 1929 de catre inginerul francez Gabriel Voisin, sistemul a fost pentru prima oara folosit pe un autoturism in anul 1960 pe masina de curse Ferguson P99. Desi ulterior a fost incercat pe masina de serie Ford Zodiac, prima varianta s-a dovedit a fi nu foarte folositoare si relativ costisitoare.
In forma sa finala, ABS-ul a fost promovat de catre firma Bosch in colaborare cu Mercedes-Benz in prima faza pe camioanele produse de acesta din urma, pentru ca mai apoi sa fie introdus pe modelul Clasa S din anul 1978. Primul producator de automobile care a introdus ABS-ul in varianta standard a masinilor produse a fost Ford, in anul 1985, atunci cand toata gama Scorpio era dotata cu un asemenea sistem.
Mecanismul de functionare are ca scop impiedicarea blocarii rotilor in momentul franarii pentru a garanta cat mai multa aderenta. Acest lucru este in principal folositor in momentul in care se franeaza in curba, deoarece ajuta la pastrarea traiectoriei dorite si a stabilitatii, lucru de altfel imposibil in circumstantele blocarii rotilor. De asemenea, in conditii de iarna, acest sistem impiedica alunecarea pe gheata sau pe polei si ajuta la pastrarea controlului asupra directiei autoturismului.
Producatorii de autoturisme au incercat sa vina in intampinarea dorintelor cumparatorilor si sa previna orice fel de accident rutier prin introducerea acestui sistem de siguranta in lista dotarilor standard ale automobilelor produse. Pe piata din Romania, majoritatea autoturismelor sunt dotate cu un astfel de sistem, insa exista si cazuri in care acesta este prezent doar in lista de echipamente optionale.
Gamele C2 si C3 ale producatorului francez Citroen nu beneficiaza de aceasta dotare in varianta standard, pretul unui astfel de sistem de siguranta fiind de 250 de euro. De asemenea, modelul Berlingo Multispace al aceluiasi producator beneficiaza de aceasta optiune doar ca dotare optionala la un pret de 419 euro. Al doilea producator francez de automobile, Peugeot, ofera de asemenea ca dotare optionala sistemul ABS pentru modelul 206 contra unei sume de 436 euro.
O alta firma care nu include sistemul ABS in dotarea standard este Ford. Gamele Fiesta si Fusion nu dispun de un asemenea sistem, pretul echiparii masinii dorite cu ABS fiind de 252 respectiv 567 euro. Singurul model Volkswagen care nu beneficiaza in standard de acest echipament este Polo. In conditiile in care se doreste echiparea masinii cu ABS, trebuie achitata suma de 357 de euro.
In conditiile unei mai bune desfasurari a traficului rutier si a sporirii gradului de siguranta, procentul firmelor producatoare de automobile care ofera astfel de echipamente in dotarea de baza a masinilor produse ar trebui sa ajunga la peste 95%. Chiar daca in momentul de fata aceste sisteme sunt disponibile pentru unele modele doar ca dotare optionala, clientii ar trebui incurajati inspre achizitionarea lor pentru a creste siguranta rutiera.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News