Numarul de rapoarte pe care bancile le-au solicitat de la Biroul de Credit a inregistrat un declin puternic in ultimul an, ca efect al scaderii cererilor de credite si inaspririi conditiilor de creditare. Exceptie fac doar cardurile de credit, pentru care numarul de interogari la Biroul de Credit a crescut cu aproape 100.000.
In perioada octombrie 2008 – septembrie 2009, numarul de interogari primite de Biroul de Credit de la banci a ajuns la 5,21 milioane, cu 1,3 milioane mai putin decat in anul anterior.
Acest numar evidentiaza solicitarile de credit efectiv analizate de banci, deoarece interogarea bazei de date a Biroului de Credit se face de cele mai multe ori dupa ce solicitantul depune dosarul la banca.
In consecinta, scaderea numarului de interogari scoate in evidenta o reducere atat a cererii venite din partea populatiei dar si o inasprire a conditiilor de creditare, deoarece multi solicitanti nu mai apuca sa depuna dosarul spre analiza, fiind respinsi din start de filtrele institutiilor de credit.
Solicitarile de credite ipotecare au scazut la jumatate
Conform datelor furnizate de Biroul de Credit, cea mai drastica reducere a inregistrat-o numarul celor care au depus spre analiza cereri pentru obtinerea de credite ipotecare. In acest caz, numarul de interogari la Biroul de Credit a scazut cu 46%, de la 317.000 la 169.000.
O evolutie similara au inregistrat-o si solicitarile de credite de consum. Daca in anul premergator crizei s-au verificat peste 5 milioane de cereri de credite de nevoi personale (cu sau fara ipoteca), din octombrie 2008, numarul acestora a scazut la 2,8 milioane.
Nici liniile de credit sau overdrafturile obtinute pe baza conventiei intre banca si angajator nu au mai prezentat succesul de altadata. Numarul celor analizati de banci in vederea acordarii acestui tip de finantare s-a redus cu 169.000, pana la 352.000.
Singurul produs pentru care cererea venita din partea populatiei a crescut si pe care bancile au continuat sa il acorde in numar mai mare a fost cardul de credit. Numarul de interogari trimise catre Biroul de Credit a fost de 515.000 in ultimul an, cu aproape 100.000 mai mult decat in perioada anterioara similara.
Bancile devin mai precaute cu clientii vechi
O data cu inasprirea conditiilor din piata, bancile si institutiile financiare nebancare au devenit mai atente la propriul portofoliu decat la solicitantii de produse noi.
Numarul interogarilor trimise catre Biroul de Credit in vederea monitorizarii clientilor vechi a crescut de 6 ori, ce la 234.000 in oct 2007 –sept 2008 la 1,4 milioane, in perioada oct 2008 – sept 2009.
Prin consultarea Biroului de Credit, bancile pot afla ce datorii are un client deja existent la alte institutii de credit si, in functie de venitul acestuia, se stabileste probabilitatea de a nu isi mai putea onora datoriile in viitor.
Acest lucru a fost posibil odata cu implementarea fazei a doua a sistemului Biroului de Credit, in 2005, cand bancile au inceput sa transmita pe langa restantele inregistrate de clienti, si informatii legate de creditele in derulare platite la timp.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News